Ohjelmistokomponentin elinkaari monimoduliarkkitehtuurissa
Langinkoski, Erno (2010)
Langinkoski, Erno
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711619
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin grafiikan piirrosta vastaavan ohjelmistokomponentin elinkaarta raha-automaatissa ja ohjelmiston arkkitehtuurin vaikutusta tutkitun ohjelmistokomponentin elinkaareen. Grafiikkakomponentin elinkaari käytiin läpi elinkaaren alusta päättymiseen saakka sekä arvioitiin elinkaarimallin ja arkkitehtuurin vaikutusta komponentin elinkaareen.
Raha-automaatin ohjelmisto on monimoduuliarkkitehtuuriksi nimetty kokonaisuus, joka koostuu itsenäisistä ohjelmistokomponenteista, joista kullakin on rooli, vastuut ja rajapinnat. Ohjelmistoa kehitetään jatkuvasti, ja muutoksia tulee usein uusien pelien, raha-automaatin uusien toiminnallisuuksien ja vanhojen rakenteiden kehittämisen myötä. Ohjelmiston ylläpitämiseen ja kehittämiseen panostetaan jatkuvasti, jotta koko ohjelmiston elinkaari olisi hallittavissa.
Elinkaari jäi lyhyemmäksi, kuin grafiikkakomponentille oli suunniteltu. Elinkaaren alussa tuntematon kehityssuunta johti ylläpitoon siirtyneen grafiikkakomponentin rinnalle käynnistettyyn uuteen kehityssuuntaan, joka johti pari vuotta myöhemmin komponentin korvautumiseen uudella. Grafiikkakomponentti toimi kuitenkin prototyyppinä seuraavalle, vaikka sitä ei alun perin suunniteltukaan.
Elinkaarimalli ei tässä tapauksessa vaikuttanut grafiikkakomponentin elinkaaren pituuteen. Muutosrohkeuden ja jatkuvan kehityksen merkitys oli ratkaisevassa roolissa grafiikka-komponentin elinkaaren ennenaikaisessa päättymisessä. Arkkitehtuurin merkitys koko ohjelmiston elinkaareen korostuu modulaarisuuden, ylläpidettävyyden, muokattavuuden ja kokonaisuuden hallinnan kautta. Arkkitehtuuri vaikutti myös grafiikkakomponentin ratkaisuihin muokattavuutta ja modulaarisuutta korostaen.
Yleisesti tiivistäen arkkitehtuuri vaikuttaa ohjelmiston elinkaaren pituuteen, ja nousee merkittävään rooliin suurien ja pitkäikäisten ohjelmistojen kanssa. Lisäksi muutosrohkeus, panostus ylläpitoon ja alustan kehittämiseen ovat välttämättömiä, kun tuotetaan pitkäikäisiä ohjelmistoja.
Raha-automaatin ohjelmisto on monimoduuliarkkitehtuuriksi nimetty kokonaisuus, joka koostuu itsenäisistä ohjelmistokomponenteista, joista kullakin on rooli, vastuut ja rajapinnat. Ohjelmistoa kehitetään jatkuvasti, ja muutoksia tulee usein uusien pelien, raha-automaatin uusien toiminnallisuuksien ja vanhojen rakenteiden kehittämisen myötä. Ohjelmiston ylläpitämiseen ja kehittämiseen panostetaan jatkuvasti, jotta koko ohjelmiston elinkaari olisi hallittavissa.
Elinkaari jäi lyhyemmäksi, kuin grafiikkakomponentille oli suunniteltu. Elinkaaren alussa tuntematon kehityssuunta johti ylläpitoon siirtyneen grafiikkakomponentin rinnalle käynnistettyyn uuteen kehityssuuntaan, joka johti pari vuotta myöhemmin komponentin korvautumiseen uudella. Grafiikkakomponentti toimi kuitenkin prototyyppinä seuraavalle, vaikka sitä ei alun perin suunniteltukaan.
Elinkaarimalli ei tässä tapauksessa vaikuttanut grafiikkakomponentin elinkaaren pituuteen. Muutosrohkeuden ja jatkuvan kehityksen merkitys oli ratkaisevassa roolissa grafiikka-komponentin elinkaaren ennenaikaisessa päättymisessä. Arkkitehtuurin merkitys koko ohjelmiston elinkaareen korostuu modulaarisuuden, ylläpidettävyyden, muokattavuuden ja kokonaisuuden hallinnan kautta. Arkkitehtuuri vaikutti myös grafiikkakomponentin ratkaisuihin muokattavuutta ja modulaarisuutta korostaen.
Yleisesti tiivistäen arkkitehtuuri vaikuttaa ohjelmiston elinkaaren pituuteen, ja nousee merkittävään rooliin suurien ja pitkäikäisten ohjelmistojen kanssa. Lisäksi muutosrohkeus, panostus ylläpitoon ja alustan kehittämiseen ovat välttämättömiä, kun tuotetaan pitkäikäisiä ohjelmistoja.