Sairaanhoitajaopiskelijan perehdytysopas polikliiniseen hoitotyöhön
Jalava, Saara; Ek, Ria (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jalava, Saara
Ek, Ria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149645
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota aikaisempia opinnäytetöitä hyödyntäen sähköinen perehdytysopas sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön HUS:n poliklinikoille. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytystä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ja Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyön sisältö perustui kuuteen aikaisempaan opinnäytetyöhön. Kahdessa aikaisemmassa opinnäytetyössä oli analysoitu poliklinikoilla jo käytössä olevaa perehdytysmateriaalia. Muut työt keskittyivät haastattelemaan sairaanhoitajaopiskelijoiden ja opiskelijavastaavien kokemuksia perehdytyksestä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös muita aihetta tukevia, luotettavia lähteitä.
Aikaisempien opinnäytetöiden perusteella perehdytysopas ja sen aineisto jaettiin neljään eri pääkategoriaan: organisaatiotason perehdytys, poliklinikkatason perehdytys, opiskelijatason perehdytys ja ammatillinen perehdytys. Pääkategorioiden alle muodostettiin väliotsikoita, joissa käsiteltiin aihealueittain oleelliset, sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjattua harjoittelua tukevia aiheita. Perehdytysoppaaseen lisättiin myös aikaisempien opinnäytetöiden ulkopuolelta aihealueita, kuten HUS:n sosiaalisen median säännöt.
Opinnäytetyön tuotosta, sähköistä perehdytysopasta voidaan hyödyntää kaikilla HUS:n sisätautien sekä kirurgian poliklinikoilla. Sähköisen perehdytysoppaan avulla toimiyksiköt pystyvät päivittämään sekä lisäämään tietoa reaaliajassa. Perehdytysoppaan avulla yksiköt voivat kehittää ohjatun harjoittelun perehdytystä.
Opinnäytetyön sisältö perustui kuuteen aikaisempaan opinnäytetyöhön. Kahdessa aikaisemmassa opinnäytetyössä oli analysoitu poliklinikoilla jo käytössä olevaa perehdytysmateriaalia. Muut työt keskittyivät haastattelemaan sairaanhoitajaopiskelijoiden ja opiskelijavastaavien kokemuksia perehdytyksestä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös muita aihetta tukevia, luotettavia lähteitä.
Aikaisempien opinnäytetöiden perusteella perehdytysopas ja sen aineisto jaettiin neljään eri pääkategoriaan: organisaatiotason perehdytys, poliklinikkatason perehdytys, opiskelijatason perehdytys ja ammatillinen perehdytys. Pääkategorioiden alle muodostettiin väliotsikoita, joissa käsiteltiin aihealueittain oleelliset, sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjattua harjoittelua tukevia aiheita. Perehdytysoppaaseen lisättiin myös aikaisempien opinnäytetöiden ulkopuolelta aihealueita, kuten HUS:n sosiaalisen median säännöt.
Opinnäytetyön tuotosta, sähköistä perehdytysopasta voidaan hyödyntää kaikilla HUS:n sisätautien sekä kirurgian poliklinikoilla. Sähköisen perehdytysoppaan avulla toimiyksiköt pystyvät päivittämään sekä lisäämään tietoa reaaliajassa. Perehdytysoppaan avulla yksiköt voivat kehittää ohjatun harjoittelun perehdytystä.