Kehitysvammaisen suun terveyden edistäminen : Opetusmateriaali
Kaarela, Jenni; Haikonen, Veera (2019)
Kaarela, Jenni
Haikonen, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149735
Tiivistelmä
Suomessa elää noin 20 000 lievästi kehitysvammaista henkilöä, joiden hoitamisesta suuhygienisteillä tulisi olla tietotaitoa. Kehitysvammaisilla on usein huono suun terveyden tilanne verrattuna muuhun väestöön, eikä ihme, sillä heillä tavallisesti on useita suun terveydentilaan ja -hoitoon negatiivisesti vaikuttavia liitännäisoireita, sairauksia, häiriöitä sekä lääkityksiä. Suun terveyden ammattilaisilla sekä kehitysvammaisen omaisilla ja avustajilla voi olla haasteita kehitysvammaisen henkilön suunhoidon toteuttamisessa esimerkiksi tämän fyysisten erityisominaisuuksien tai kommunikointivaikeuksien vuoksi. Kehitysvammaisen suun terveyden edistäminen on kuitenkin erityisen tärkeää korjaavan hoidon toteuttamisen haastavuuden sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vuoksi. Hyvän suuhygienian ylläpito kyseessä olevan erityisryhmän kohdalla vaatii usein yhteistyötä kehitysvammaisen, tämän läheisten ja avustajien sekä suunhoidon ammattilaisten välillä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia suuhygienistiopiskelijoiden ja heidän opettajiensa käyttöön. Tavoitteena oli perehdyttää materiaalin lukija Suomessa esiintyviin yleisimpiin lieviin kehitysvammoihin ja oireyhtymiin, näiden piirteisiin, suuvaikutuksiin sekä haasteisiin ja mahdollisuuksiin niin ammattimaisessa, kuin päivittäisessäkin suunhoidossa. Tässä opinnäytetyössä keskitytään kehitysvammaisuuteen psyykkisenä ja älyllisenä puutteena, joka rajoittaa kehitysvammaisen henkilön toimintakykyä ja ympäristöön sopeutumista. Työssä perehdyttiin lisäksi eri kehitysvammojen tyypillisiin fyysisiin ominaisuuksiin. Materiaalin eli tuotoksen sisältö käsittelee kehitysvammaisen oikeuksia, yleisja suun terveyttä, mahdollisia erityispiirteitä sekä yleisimpiä oireyhtymiä, kehitysvammaisuutta aiheuttavaa sikiövauriota ja autismia. Ohjeet tuotokseen laadittiin yleisten suun hoitosuositusten pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin vastaamaan Metropolia Ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikan tarpeisiin ja siten kehittämistehtäviin ”Mitä opiskelijan olisi tärkeää ja hyödyllistä tietää kehitysvammaisuudesta?”, ”Minkälaisia kehitysvammaisia opiskelija tulee todennäköisimmin kohtaamaan työelämässä?” ja ”Miten opiskelija voi varmistaa, että kehitysvammaisen potilaan hoito sujuu ongelmitta ja toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla?”. Työ on toiminnallinen kehittämistyö, jossa tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kirjallisuuteen, kuten tutkimuksiin ja katsausartikkeleihin perehtymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia suuhygienistiopiskelijoiden ja heidän opettajiensa käyttöön. Tavoitteena oli perehdyttää materiaalin lukija Suomessa esiintyviin yleisimpiin lieviin kehitysvammoihin ja oireyhtymiin, näiden piirteisiin, suuvaikutuksiin sekä haasteisiin ja mahdollisuuksiin niin ammattimaisessa, kuin päivittäisessäkin suunhoidossa. Tässä opinnäytetyössä keskitytään kehitysvammaisuuteen psyykkisenä ja älyllisenä puutteena, joka rajoittaa kehitysvammaisen henkilön toimintakykyä ja ympäristöön sopeutumista. Työssä perehdyttiin lisäksi eri kehitysvammojen tyypillisiin fyysisiin ominaisuuksiin. Materiaalin eli tuotoksen sisältö käsittelee kehitysvammaisen oikeuksia, yleisja suun terveyttä, mahdollisia erityispiirteitä sekä yleisimpiä oireyhtymiä, kehitysvammaisuutta aiheuttavaa sikiövauriota ja autismia. Ohjeet tuotokseen laadittiin yleisten suun hoitosuositusten pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin vastaamaan Metropolia Ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikan tarpeisiin ja siten kehittämistehtäviin ”Mitä opiskelijan olisi tärkeää ja hyödyllistä tietää kehitysvammaisuudesta?”, ”Minkälaisia kehitysvammaisia opiskelija tulee todennäköisimmin kohtaamaan työelämässä?” ja ”Miten opiskelija voi varmistaa, että kehitysvammaisen potilaan hoito sujuu ongelmitta ja toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla?”. Työ on toiminnallinen kehittämistyö, jossa tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kirjallisuuteen, kuten tutkimuksiin ja katsausartikkeleihin perehtymistä.