Reflektiotaidot tukemassa toimintaterapeuttiopiskelijoiden oman osaamisen tunnistamista
Anttila, Tiina; Leiviskä, Outi (2019)
Anttila, Tiina
Leiviskä, Outi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159958
Tiivistelmä
Työelämässä ammattitaitovaatimukset muuttuvat jatkuvasti, ja uutta osaamista on hankittava koko ajan. Tietoisuus itsestään oppijana ja kyky hallita ja vaikuttaa omaan oppimiseensa ovat nykyajan työelämässä keskeisiä tekijöitä. Toimintaterapeuteilla reflektiivinen työtapa on avainasemassa työelämässä tapahtuvassa oppimisessa sekä jatkuvassa ammatillisen kasvun ja kehittymisen prosessissa. Kyky tunnistaa ja reflektoida realistisesti omaa osaamista on siten tärkeää. Aiheen valintaan vaikutti prosessin alussa käynnissä ollut Valmiina Työelämään -hanke, jonka tavoitteena oli tuottaa työelämän ja työhyvinvoinnin opintokokonaisuus toisen ja korkea-asteen opiskelijoille.
Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli kuvailla valmistumisvaiheessa olevien toimintaterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia reflektiotaitojen merkityksestä koulutuksessa hankitun ydinosaamisen tunnistamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa reflektiotaitojen merkityksestä oman osaamisen tunnistamisen kannalta. Ilmiötä tutkittiin kahden fokusryhmäkeskustelun avulla, jossa osallistujina oli viisi Oulun ammattikorkeakoulun valmistumisvaiheessa olevaa opiskelijaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman osaamisprofiilia viitekehyksenä osaamisen tunnistamisen arvioinnille. Osaamisprofiili määrittää toimintaterapiakoulutuksesta valmistuvien toimintaterapeuttien osaamistason.
Reflektion rooli oman osaamisen tunnistamisen kannalta on merkittävä, joskaan se ei jäänyt ainoaksi oman osaamisen tunnistamista tukevaksi tekijäksi, vaan sen rinnalle nousivat palaute, moniammatillinen työskentely, keskustelu sekä asiakkaan osallistuminen ja sitoutuminen. Kokemusten reflektointi on yksi merkittävimmistä keinoista, joita osallistuvat opiskelijat toivat ryhmäkeskustelussa ilmi. Reflektio nähdään keinona yksilöidä omia taitoja asiakkaan tarpeiden mukaan asiakastyössä ja vuorovaikutuksessa. Se tukee pätevyyden tunteen syntyä sekä ammatillisen identiteetin kehittymistä.
Tutkimuksen osallistujat toivat ilmi paljon kokemuksia riittämättömyyden sekä epäpätevyyden tunteista. Oman osaamisen realistisen tunnistamisen ja arvioinnin todettiin olevan haastavaa. Itsereflektio jää herkästi vähäiseksi työelämässä. Itse fokusryhmäkeskustelussa tapahtuvan reflektion todettiin tukevan oman osaamisen tunnistamista. Ryhmässä tapahtuva reflektio on usein itsereflektiota tehokkaampaa ja hedelmällisempää. Valmistumisvaiheessa olevat toimintaterapeuttiopiskelijat voisivat hyötyä saman kaltaisesta ryhmäreflektiosta ja tuetusta ohjatusta reflektiosta työelämään siirryttäessä.
Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli kuvailla valmistumisvaiheessa olevien toimintaterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia reflektiotaitojen merkityksestä koulutuksessa hankitun ydinosaamisen tunnistamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa reflektiotaitojen merkityksestä oman osaamisen tunnistamisen kannalta. Ilmiötä tutkittiin kahden fokusryhmäkeskustelun avulla, jossa osallistujina oli viisi Oulun ammattikorkeakoulun valmistumisvaiheessa olevaa opiskelijaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman osaamisprofiilia viitekehyksenä osaamisen tunnistamisen arvioinnille. Osaamisprofiili määrittää toimintaterapiakoulutuksesta valmistuvien toimintaterapeuttien osaamistason.
Reflektion rooli oman osaamisen tunnistamisen kannalta on merkittävä, joskaan se ei jäänyt ainoaksi oman osaamisen tunnistamista tukevaksi tekijäksi, vaan sen rinnalle nousivat palaute, moniammatillinen työskentely, keskustelu sekä asiakkaan osallistuminen ja sitoutuminen. Kokemusten reflektointi on yksi merkittävimmistä keinoista, joita osallistuvat opiskelijat toivat ryhmäkeskustelussa ilmi. Reflektio nähdään keinona yksilöidä omia taitoja asiakkaan tarpeiden mukaan asiakastyössä ja vuorovaikutuksessa. Se tukee pätevyyden tunteen syntyä sekä ammatillisen identiteetin kehittymistä.
Tutkimuksen osallistujat toivat ilmi paljon kokemuksia riittämättömyyden sekä epäpätevyyden tunteista. Oman osaamisen realistisen tunnistamisen ja arvioinnin todettiin olevan haastavaa. Itsereflektio jää herkästi vähäiseksi työelämässä. Itse fokusryhmäkeskustelussa tapahtuvan reflektion todettiin tukevan oman osaamisen tunnistamista. Ryhmässä tapahtuva reflektio on usein itsereflektiota tehokkaampaa ja hedelmällisempää. Valmistumisvaiheessa olevat toimintaterapeuttiopiskelijat voisivat hyötyä saman kaltaisesta ryhmäreflektiosta ja tuetusta ohjatusta reflektiosta työelämään siirryttäessä.