Moodle oppimisympäristön kehittäminen SAMIedu ammattiopistoon
Pulkkinen, Matti (2019)
Pulkkinen, Matti
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610146
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Moodle oppimisympäristöä SAMIedu ammattiopistoon Savonlinnaan. Opinnäyte-työn tarkoituksena on vastata ammatillisen koulutuksen reformin ja SAMIedun strategian aiheuttamiin muu-toksiin ammatillisessa koulutuksessa. Työn tavoitteena oli saada Moodlesta opetusta tukeva ja oppimista tes-taava oppimisympäristö opiskelijoille ja opettajille.
Opinnäytetyössä tehtiin sähkö- ja energiatekniikan aihealueesta Moodle-oppimisympäristö, mihin koottiin teo-riatietoa sekä tiedon testaamiseen käytettäviä Moodlen itse tarkistavia tehtäviä. Samassa työssä suunniteltiin, kuinka Moodlea voitaisiin käyttää hyödyksi myös työsalissa toteutettavissa asennusharjoituksissa. Suunnitte-lussa käytettiin hyväksi Lean- ajattelua, jotta oppimisympäristöstä saataisiin selkeä ja eteenpäin kannustava. Näin opetusta voitaisiin antaa eri aikoihin sekä erilaisille opiskelijoille. Aineistossa otettiin myös huomioon ”energiamurros” opetettavien aihe alueiden puitteissa.
Lopputyössä ei keskitytty verkko-oppimisympäristön testaamiseen, koska kurssi alkaa vasta syksyllä 2019. Painopisteenä työssä oli aineisto, sisältö ja teorianäkökulmat tekniikan kannalta. Verkko-oppimisympäristön perustana ovat osaamisperusteet, SAMIedun strategia sekä omat näkemykseni.
Opinnäytetyössä tehtiin sähkö- ja energiatekniikan aihealueesta Moodle-oppimisympäristö, mihin koottiin teo-riatietoa sekä tiedon testaamiseen käytettäviä Moodlen itse tarkistavia tehtäviä. Samassa työssä suunniteltiin, kuinka Moodlea voitaisiin käyttää hyödyksi myös työsalissa toteutettavissa asennusharjoituksissa. Suunnitte-lussa käytettiin hyväksi Lean- ajattelua, jotta oppimisympäristöstä saataisiin selkeä ja eteenpäin kannustava. Näin opetusta voitaisiin antaa eri aikoihin sekä erilaisille opiskelijoille. Aineistossa otettiin myös huomioon ”energiamurros” opetettavien aihe alueiden puitteissa.
Lopputyössä ei keskitytty verkko-oppimisympäristön testaamiseen, koska kurssi alkaa vasta syksyllä 2019. Painopisteenä työssä oli aineisto, sisältö ja teorianäkökulmat tekniikan kannalta. Verkko-oppimisympäristön perustana ovat osaamisperusteet, SAMIedun strategia sekä omat näkemykseni.