Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kainuu kiinalaisten matkakohteena : Kainuun matkailun kehittäminen kiinalaismatkailijoille

Kemppainen, Sonja (2019)

 
Avaa tiedosto
Kemppainen_Sonja.pdf (1.395Mt)
Lataukset: 


Kemppainen, Sonja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610166
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kainuun Liitolle osaksi maakunnan matkailun kehittämistä. Jotta matkailupalveluita osattaisiin kohdentaa oikealle asiakasryhmälle, on tietämys matkailijaryhmän taustoista olennaista. Opinnäytetyö keskittyy kiinalaismatkailijoihin, joiden osuus Kainuun kansainvälisistä matkailijoista on kasvussa. Työ pohjautuu jo aiemmin tehtyihin tutkimuksiin kiinalaismatkailijoista, paneutuen Kainuun matkailutarjontaan.

Teoriaosuus koostuu luontomatkailun määrittämisestä, matkailijoiden ostokäyttäytymisestä, palvelun laadusta sekä asiakastyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä. Jo aiemmin tehtyjen tutkimusten myötä perehdytään kiinalaismatkailijoihin ja heidän kulutuskäyttäymiseen, matkustusmotiiveihin kuin matkustamisen eri vaiheiden toteuttamiseen. Kulttuurin vaikutus ostokäyttäytymiseen on merkittävä kulttuurillisten normien ja arvojen ohjaamina. Ostokäyttäytymisen tutkimisen myötä voidaan saada selville, miksi jotain tuotetta tai palvelua ostetaan. Myös motiivien hahmottaminen edesauttaa ymmärtämään palvelun tarkoitusta kuluttajalle. Palvelutarjonnassa laadun huomioiminen eri tekijöiden myötä vaikuttaa myös suuresti asiakkaan kokemukseen. Asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi palveluiden odotetaan vähintäänkin täyttävän, ellei ylittävän, asiakkaan odotukset. Myös elämysten kokemisen mahdollisuus luo palvelusta vetovoimaisemman.

Opinnäytetyö toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena, sillä alkuperäisten suunnitelmien mukaiset kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät eivät toteutuneet odotetunlaisesti. Jo kirjoitetun teorian myötä, Kainuuta matkailukohteena analysoitiin kiinalaismatkailijoihin peilaten. Lapin matkailullinen vetovoima on suuri Kainuuseen verrattuna, vaikka periaatteessa samoja palveluita löytyy molemmista maakunnista. Eri tekijöiden myötä pyrittiin tutkimaan Kainuun matkailullista vetovoimaa ja kilpailuvaltteja, sekä heikkouksia matkailun näkökulmasta. Luontopalveluiden tarjonta on vahvoilla, mutta infrastruktuurin kannalta vaikeasti saavutettavissa. Kainuun matkailun vetovoima on kuitenkin pikkuhiljaa kasvamassa jatkuvan kehittämistyön ansiosta.
 
The thesis was made for Kainuun Liitto as part of the tourism development in the region. In order to target the tourism services towards the right customers, it is important to have a knowledge about the backgrounds of the travelers. The thesis focuses on the Chinese tourists, which are an increasing sector of the international tourists in Kainuu. The work is based on the earlier studies about the Chinese tourists, considering the tourism supply in Kainuu.

The theoretical framework consists of the definition of nature tourism, cultural behavior, service quality and the factors influencing customer satisfaction. With the earlier studies, the thesis focuses on the Chinese tourists and their consumer behavior, motives, as well as the different phases in traveling. The impact of culture on consumer behavior is significant due to the cultural rules and values. Studying consumer behavior can reveal why some products or services are bought. Also observing the motives may help to understand the purpose of a service to a customer. Taking the service quality into account with different factors has a tremendous effect on the experience. In addition, making the opportunity for experiences creates a more attractive service.

The thesis was performed as a desk research due to the planned quantitative research having not progressed as planned. With the written theory, Kainuu is being analyzed as a travel destination considering Chinese tourists. The attraction of Lapland is much greater compared to Kainuu, although in principle the same kind of service can be found in both regions. Various factors were used to explore the tourist attraction and competitive advantages of Kainuu, as well as the weaknesses from the view of tourism. The supply of nature tourism services is strong but difficult to access due to infrastructural factors. However, the attractiveness of Kainuu is gradually increasing thanks to continuous development work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste