VIISIVUOTIAANA ESIKOULUUN: Kuopiolaisten lastentarhanopettajien näkemyksiä kaksivuotisesta esiopetuksesta
Lehmusoksa, Piia; Riikola, Sirpa (2019)
Lehmusoksa, Piia
Riikola, Sirpa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610286
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kartoittaa kuopiolaisten lastentarhanopettajien näkemyksiä esiopetuksen laajentamisesta koskemaan myös viisivuotiaita lapsia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Tutkimuksessa tarkasteltiin Kuopion kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2016), jossa korostuu viisivuotiaiden lasten kasvu, kehitys ja oppiminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kunnallisen- ja yksityisen päivähoidon lastentarhanopettajan tehtävissä työskentelevien näkemyksiä siitä, miten Kuopion kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2016) voidaan sellaisenaan soveltaa kaksivuotisessa esiopetuksessa. Kuopion kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelmaa (2016) tarkasteltiin ja analysoitiin erityisesti laaja-alaisen osaamisen, lapsen kasvun ja oppimisen tuen sekä pedagogiikan näkökulmista.
Tämä tutkimus on kartoittava tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä surveypal-kyselyllä. Kyselyssä oli strukturoituja eli suljettuja kysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä sekä näiden molempien yhdistelmiä. Kuopiossa työskentelee kunnallisella puolella 399 lastentarhanopettajaa ja yksityisellä sektorilla lastentarhanopettajia on 68. Kyselyyn vastasi 108 lastentarhanopettajaa. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto eli kyselyn avoimet vastaukset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella kuopiolaisten lastentarhanopettajien tehtävissä työskentelevien näkemysten mukaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2016) pidettiin riittävänä viisivuotiaille lapsille ja tärkeänä nähtiin, että kaikilla viisivuotiailla lapsilla olisi mahdollisuus päästä varhaiskasvatukseen. Kuitenkaan kaksivuotista esiopetusta ei pidetty ainoana ratkaisuna nostaa viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen osallistumisastetta. Kaksivuotisessa esiopetuksessa olisi myös enemmän aikaa varhaiseen tunnistamiseen ja tuen tarpeisiin voitaisiin vastata paremmin kuin nykyisessä vuoden kestävässä esiopetuksessa. Tutkimukseen osallistuneiden lastentarhanopettajien mukaan laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen tärkeimmiksi tavoitteiksi nousivat ryhmä- ja kaveritaidot, sosiaaliset taidot, leikki sekä itsestään huolehtimisen ja arjentaidot. Laaja-alaisen osaamisen soveltaminen viisivuotiaille lapsille nähtiin onnistuvan pääsääntöisesti hyvin kaksivuotisessa esiopetuksessa. Painotus tulisi olla oppimaan oppimisen taidoissa, vuorovaikutus- ja tunnetaidoissa. Omaehtoisen leikin määrä tulisi säilyttää entisellään kaksivuotisessa esiopetuksessa, erityisesti viisivuotiaiden lasten kohdalla. Tutkimuksessa lastentarhanopettajat ilmaisivat huolensa siitä, että kaksivuotinen esiopetus vähentäisi omaehtoisen leikin määrää.
Opinnäytetyöstämme nousi useita jatkotutkimusaiheita. Kaksivuotisen esiopetuksen mallin kehittämistä voisi jatkaa esimerkiksi tutkimalla esiopetuksen laatua kuuntelemalla lapsen omaa ääntä ja hänen mielipiteitään. Tässä aiheessa toteutuisi lapsen osallisuuden merkitys ja lapsen aktiivinen toimijuus, joita myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) korostetaan.
Tämä tutkimus on kartoittava tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä surveypal-kyselyllä. Kyselyssä oli strukturoituja eli suljettuja kysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä sekä näiden molempien yhdistelmiä. Kuopiossa työskentelee kunnallisella puolella 399 lastentarhanopettajaa ja yksityisellä sektorilla lastentarhanopettajia on 68. Kyselyyn vastasi 108 lastentarhanopettajaa. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto eli kyselyn avoimet vastaukset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella kuopiolaisten lastentarhanopettajien tehtävissä työskentelevien näkemysten mukaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2016) pidettiin riittävänä viisivuotiaille lapsille ja tärkeänä nähtiin, että kaikilla viisivuotiailla lapsilla olisi mahdollisuus päästä varhaiskasvatukseen. Kuitenkaan kaksivuotista esiopetusta ei pidetty ainoana ratkaisuna nostaa viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen osallistumisastetta. Kaksivuotisessa esiopetuksessa olisi myös enemmän aikaa varhaiseen tunnistamiseen ja tuen tarpeisiin voitaisiin vastata paremmin kuin nykyisessä vuoden kestävässä esiopetuksessa. Tutkimukseen osallistuneiden lastentarhanopettajien mukaan laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen tärkeimmiksi tavoitteiksi nousivat ryhmä- ja kaveritaidot, sosiaaliset taidot, leikki sekä itsestään huolehtimisen ja arjentaidot. Laaja-alaisen osaamisen soveltaminen viisivuotiaille lapsille nähtiin onnistuvan pääsääntöisesti hyvin kaksivuotisessa esiopetuksessa. Painotus tulisi olla oppimaan oppimisen taidoissa, vuorovaikutus- ja tunnetaidoissa. Omaehtoisen leikin määrä tulisi säilyttää entisellään kaksivuotisessa esiopetuksessa, erityisesti viisivuotiaiden lasten kohdalla. Tutkimuksessa lastentarhanopettajat ilmaisivat huolensa siitä, että kaksivuotinen esiopetus vähentäisi omaehtoisen leikin määrää.
Opinnäytetyöstämme nousi useita jatkotutkimusaiheita. Kaksivuotisen esiopetuksen mallin kehittämistä voisi jatkaa esimerkiksi tutkimalla esiopetuksen laatua kuuntelemalla lapsen omaa ääntä ja hänen mielipiteitään. Tässä aiheessa toteutuisi lapsen osallisuuden merkitys ja lapsen aktiivinen toimijuus, joita myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) korostetaan.