Muutosten vaikutus työhyvinvointiin Yritys X:ssä
Ansaharju, Erika (2019)
Ansaharju, Erika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää organisaatiossa tapahtuneiden muutosten vaikutusta henkilöstön työhyvinvointiin. Työhyvinvointi on subjektiivinen kokemus ja riippuu aina osittain henkilön omasta näkökulmasta ja tilanteesta. Tätä kokemusta tutkimalla tarkoitus oli tuottaa tuloksia henkilöstön työhyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Opinnäytetyö ei itsessään pyrkinyt tekemään kehitysideoita työhyvinvoinnin parantamiseksi, vaan tuottamaan tietoa, jonka avulla yritys itse pystyisi edistämään ja ylläpitämään henkilöstönsä työhyvinvointia.
Opinnäytetyö sisälsi teoriaviitekehyksen ja itse selvityksen. Viitekehys koostui kirjallisista ja sähköisistä lähteistä, jotka pyrkivät tarkastelemaan työhyvinvointia mahdollisimman monesta näkökulmasta. Osa lähteistä paneutui muun muassa työhyvinvoinnin tekijöihin, osa henkilöstöjohtamisen näkökulmaan ja toiset työhyvinvointiin tuloksentekijänä. Opinnäytetyön selvitys toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tietoa muutosten vaikutuksista työhyvinvointiin kerättiin Yritys X:n henkilöstölle lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyllä pyrittiin selvittämään myös sitä, mitkä asiat työhyvinvointiin ylipäätään vaikuttavat.
Opinnäytetyön tulos kuvasti henkilöstön työhyvinvoinnin tilaa siihen asti tapahtuneiden muutosten tuloksena. Opinnäytetyön perusteella voitiin sanoa, että muutoksilla on selvästi ollut vaikutusta työhyvinvointiin. Henkilöstön keskuudessa ei suoranaisesti koettu muutosten vaikuttaneen työhyvinvointiin positiivisesti. Muutosten koettiin kuitenkin tarjonneen mahdollisuuksia vaikuttaa ja kehittyä omassa työssään. Yleisesti työhyvinvointiin vaikuttavaksi asiaksi koettiin muun muassa kyvykkyyden tunteen lisääntyminen, minkä perusteella todettiin myös suuren osan henkilöstöstä kokevan aitoa sisäistä motivaatiota työtään kohtaan.
Organisaatiossa tapahtuvat muutokset koskettavat aina hieman eri lailla eri palveluryhmiä. Niinpä muutosten vaikutukset työhyvinvointiin vaihtelivat hieman sen mukaan, mitä palveluryhmää tarkasteltiin. Koko henkilöstöä yhdistävänä tekijänä voitiin kuitenkin pitää tyytymättömyyttä muutosjohtamiseen. Lähes kaikki vastaajat kuitenkin ymmärsivät ja tunnustivat muutosten välttämättömyyden.
Opinnäytetyö sisälsi teoriaviitekehyksen ja itse selvityksen. Viitekehys koostui kirjallisista ja sähköisistä lähteistä, jotka pyrkivät tarkastelemaan työhyvinvointia mahdollisimman monesta näkökulmasta. Osa lähteistä paneutui muun muassa työhyvinvoinnin tekijöihin, osa henkilöstöjohtamisen näkökulmaan ja toiset työhyvinvointiin tuloksentekijänä. Opinnäytetyön selvitys toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tietoa muutosten vaikutuksista työhyvinvointiin kerättiin Yritys X:n henkilöstölle lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyllä pyrittiin selvittämään myös sitä, mitkä asiat työhyvinvointiin ylipäätään vaikuttavat.
Opinnäytetyön tulos kuvasti henkilöstön työhyvinvoinnin tilaa siihen asti tapahtuneiden muutosten tuloksena. Opinnäytetyön perusteella voitiin sanoa, että muutoksilla on selvästi ollut vaikutusta työhyvinvointiin. Henkilöstön keskuudessa ei suoranaisesti koettu muutosten vaikuttaneen työhyvinvointiin positiivisesti. Muutosten koettiin kuitenkin tarjonneen mahdollisuuksia vaikuttaa ja kehittyä omassa työssään. Yleisesti työhyvinvointiin vaikuttavaksi asiaksi koettiin muun muassa kyvykkyyden tunteen lisääntyminen, minkä perusteella todettiin myös suuren osan henkilöstöstä kokevan aitoa sisäistä motivaatiota työtään kohtaan.
Organisaatiossa tapahtuvat muutokset koskettavat aina hieman eri lailla eri palveluryhmiä. Niinpä muutosten vaikutukset työhyvinvointiin vaihtelivat hieman sen mukaan, mitä palveluryhmää tarkasteltiin. Koko henkilöstöä yhdistävänä tekijänä voitiin kuitenkin pitää tyytymättömyyttä muutosjohtamiseen. Lähes kaikki vastaajat kuitenkin ymmärsivät ja tunnustivat muutosten välttämättömyyden.