Kemikaalimyyntiin erikoistuneen yrityksen verkkokaupan päivitysprojekti
Massalin, Nina (2019)
Massalin, Nina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610157
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön pohjana oli kemikaalien verkkokauppaa harjoittavan yrityksen tarve päivittää verkkokauppansa vastaamaan yrittäjän ja asiakkaiden tarpeita sekä täyttämään kemikaalien myyntiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Työn tavoitteena oli tehdä kattava pohjatyö, jonka perusteella yrittäjä voisi etsiä sopivan verkkokauppatoimittajan toteuttamaan lopullisen päivityksen.
Uudistuksen päätavoitteina on tehostaa yrittäjän työntekoa, parantaa asiakaskokemusta sekä päivittää myytävien kemikaalien tiedot vastaamaan nykylainsäädäntöä. Työssä kartoitettiin eri lakien ja asetusten mahdollisesti verkkokaupalle asettamat vaatimukset, tutustuttiin muiden alan toimijoiden verkkokauppoihin sekä kerättiin yrittäjän toiveita uudelle verkkokaupalle. Listattiin mahdollisimman kattavasti nykyisen järjestelmän ongelmia ja kehityskohteita ylös.
Valittiin kaksi keskenään erilaista verkkokauppatoimittajaa, joille esiteltiin lista muutostarpeista, ongelmakohdista ja toiveista. Toinen toimittajaehdokkaista tarjoaa yrityksen tarpeisiin räätälöityjä verkkokaupparatkaisuja ja toinen vähemmän yksilöityä pakettiratkaisua. Keskusteluissa kumpikin toimittajaehdokas esitti oman näkemyksensä ongelmien korjaamiseksi. Verkkokauppatoimittajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta yritys tulee tekemään päätöksen uuden verkkokaupan toimittajasta.
Uudistuksen päätavoitteina on tehostaa yrittäjän työntekoa, parantaa asiakaskokemusta sekä päivittää myytävien kemikaalien tiedot vastaamaan nykylainsäädäntöä. Työssä kartoitettiin eri lakien ja asetusten mahdollisesti verkkokaupalle asettamat vaatimukset, tutustuttiin muiden alan toimijoiden verkkokauppoihin sekä kerättiin yrittäjän toiveita uudelle verkkokaupalle. Listattiin mahdollisimman kattavasti nykyisen järjestelmän ongelmia ja kehityskohteita ylös.
Valittiin kaksi keskenään erilaista verkkokauppatoimittajaa, joille esiteltiin lista muutostarpeista, ongelmakohdista ja toiveista. Toinen toimittajaehdokkaista tarjoaa yrityksen tarpeisiin räätälöityjä verkkokaupparatkaisuja ja toinen vähemmän yksilöityä pakettiratkaisua. Keskusteluissa kumpikin toimittajaehdokas esitti oman näkemyksensä ongelmien korjaamiseksi. Verkkokauppatoimittajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta yritys tulee tekemään päätöksen uuden verkkokaupan toimittajasta.