Roihupellon metroasema : millainen on huomisen helsinkiläinen metroasema?
Söderström, Kai (2019)
Söderström, Kai
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610210
Tiivistelmä
Roihupelto on kehittyvä työnteon ja kaupan alue itäisessä Helsingissä. Roihupellosta halutaan kehittää tulevaisuudessa kaupunkirakenteeltaan sekoittunut, tunnistettava ja elävä kaupunginosa. Tämän kehityksen tehostajaksi tämä opinnäytetyö esittää uuden metroaseman rakentamista Roihupeltoon.
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, minkälainen Roihupellon metroaseman tulisi olla. Tämän takia työssä tutkittiin Helsingin metron historiaa, helsinkiläistä metroarkkitehtuuria, kansainvälistä asema-arkkitehtuuria, sekä Roihupellon alueen historiaa ja tulevaisuudennäkymiä.
Tietoa kerättiin asemakäynneillä Helsingissä, Berliinissä ja New Yorkissa, haastattelemalla Helsingin metroon asemia suunnitelleita arkkitehteja, sekä aineistotutkimuksella. Aineistona käytettiin metron historiateoksia, ammattilehtiä, kansainvälisiä arkkitehtuurijulkaisuja, asemien piirustuksia, sekä internet-aineistoja.
Tutkimuksen perusteella on identifioitu ne tekijät, jotka ovat tunnistettavia nimenomaan helsinkiläiselle metroasemalle ja Roihupellolle alueena. Näiden tunnettuustekijöiden lisäksi on analysoitu asemarakennusten historiaa ja uusien liikenneasemien arkkitehtuuria maailmalla. Tämän pohjalta opinnäytetyö esittää suunnan, johon helsinkiläisten metroasemien suunnittelua voisi ohjata tulevina vuosina.
Tutkimuksen tuloksena tämä opinnäytetyö esittää metron tunnettuustekijöiksi oranssien metrojunien lisäksi erityisesti opastejärjestelmän, virroitinkiskon keltaisen muovisuojan, teräksiset rakenteet, pinnat ja varusteet, tietyt pintamateriaaliratkaisut, sekä kalusteista etenkin laituripenkit ja roskakorit. Osasta näistä tunnettuustekijöistä on luovuttu Länsimetron osuudella, mutta tutkielman loppupäätelmä ja Roihupellon metroaseman suunnitelma esittää niiden tuomisen olennaiseksi suunnittelun lähtökohdaksi uutta metroasemaa suunniteltaessa.
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, minkälainen Roihupellon metroaseman tulisi olla. Tämän takia työssä tutkittiin Helsingin metron historiaa, helsinkiläistä metroarkkitehtuuria, kansainvälistä asema-arkkitehtuuria, sekä Roihupellon alueen historiaa ja tulevaisuudennäkymiä.
Tietoa kerättiin asemakäynneillä Helsingissä, Berliinissä ja New Yorkissa, haastattelemalla Helsingin metroon asemia suunnitelleita arkkitehteja, sekä aineistotutkimuksella. Aineistona käytettiin metron historiateoksia, ammattilehtiä, kansainvälisiä arkkitehtuurijulkaisuja, asemien piirustuksia, sekä internet-aineistoja.
Tutkimuksen perusteella on identifioitu ne tekijät, jotka ovat tunnistettavia nimenomaan helsinkiläiselle metroasemalle ja Roihupellolle alueena. Näiden tunnettuustekijöiden lisäksi on analysoitu asemarakennusten historiaa ja uusien liikenneasemien arkkitehtuuria maailmalla. Tämän pohjalta opinnäytetyö esittää suunnan, johon helsinkiläisten metroasemien suunnittelua voisi ohjata tulevina vuosina.
Tutkimuksen tuloksena tämä opinnäytetyö esittää metron tunnettuustekijöiksi oranssien metrojunien lisäksi erityisesti opastejärjestelmän, virroitinkiskon keltaisen muovisuojan, teräksiset rakenteet, pinnat ja varusteet, tietyt pintamateriaaliratkaisut, sekä kalusteista etenkin laituripenkit ja roskakorit. Osasta näistä tunnettuustekijöistä on luovuttu Länsimetron osuudella, mutta tutkielman loppupäätelmä ja Roihupellon metroaseman suunnitelma esittää niiden tuomisen olennaiseksi suunnittelun lähtökohdaksi uutta metroasemaa suunniteltaessa.