SOLFAA SOITTAEN! : Musiikin perusteiden opetuksen ja oppimateriaalin kehittämisprojekti alkeispuhallinorkesterille
Hujanen, Sinna (2019)
Hujanen, Sinna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710365
Tiivistelmä
Solfaa soittaen! on musiikin perusteiden opetuksen ja oppimateriaalin kehittämisprojekti alkeispuhallinorkesterille, joka koostuu alkeispuhallinorkesterin kanssa toteutetusta opetusprojektista sekä sen avulla tuotetusta uudenlaisesta musiikin perusteiden oppimateriaalista. Kehittämistyön tavoitteena oli vastata nykypäivän musiikin perus-teiden opetuksessa ilmenneisiin haasteisiin.
Opinnäytetyön tilaaja oli Rajalan Puhaltajat ry, jonka kanssa yhteistyössä toteutettiin opinnäytetyön opetusprojekti Rajalan koulun 4C-musiikkiluokan kanssa. Luokan oppilaiden musiikin perusteiden osaamista tutkittiin lähtötilannekyselyn avulla ennen opetuksen alkamista. Viimeisellä opetuskerralla kerättiin myös palautekysely, jonka avulla viimeisteltiin tuotettu oppimateriaali, ja selvitettiin, kuinka projekti onnistui. Opetusprojektin tavoitteena oli tutustuttaa oppilaita erilaisiin musiikin merkitsemistapoihin ryhmässä soittaen uuden oppimateriaalin avulla.
Kehittämistyönä suunniteltiin ja tuotettiin uusi musiikin perusteiden oppimateriaali. Materiaalin kokoamista varten tutkittiin jo olemassa olevia musiikin perusteiden oppimateriaaleja sekä alkeispuhallinorkesteria käsittelevää kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekijä sävelsi ja nuotinsi kaikki harjoitteet itse sekä tuotti materiaalin kokonaan sähköi-sesti. Tässä raportissa oppimateriaali tulee esitellyksi pääpiirteissään sisältäen mm. nuottiesimerkkejä materiaalin harjoitteista. Materiaalin tavoitteena oli tuoda musiikin perusteiden teoreettiset käsitteet näkyviksi ja mahdollistaa niiden harjoittelu käytännön kautta esim. ryhmässä soittaen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi päivitetty musiikin perusteiden oppimateriaali, jonka avulla voidaan uudistaa musiikin perusteiden tämän hetkistä opetustapaa. Materiaalin avulla musiikin perusteet voidaan viedä osaksi yhteismusisointitilannetta tai soittotunnille, ja sen tarkoitus on tukea oppilaiden soittoharrastusta sekä helpottaa opettajien työtä. Materiaalin avulla musiikin perusteet voidaan integroida paremmin osaksi peruskoulun ns. perinteisempää musiikinopetusta sekä osaksi mm. kansalaisopistojen yleissivistävää koulutusta.
Opinnäytetyön tilaaja oli Rajalan Puhaltajat ry, jonka kanssa yhteistyössä toteutettiin opinnäytetyön opetusprojekti Rajalan koulun 4C-musiikkiluokan kanssa. Luokan oppilaiden musiikin perusteiden osaamista tutkittiin lähtötilannekyselyn avulla ennen opetuksen alkamista. Viimeisellä opetuskerralla kerättiin myös palautekysely, jonka avulla viimeisteltiin tuotettu oppimateriaali, ja selvitettiin, kuinka projekti onnistui. Opetusprojektin tavoitteena oli tutustuttaa oppilaita erilaisiin musiikin merkitsemistapoihin ryhmässä soittaen uuden oppimateriaalin avulla.
Kehittämistyönä suunniteltiin ja tuotettiin uusi musiikin perusteiden oppimateriaali. Materiaalin kokoamista varten tutkittiin jo olemassa olevia musiikin perusteiden oppimateriaaleja sekä alkeispuhallinorkesteria käsittelevää kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekijä sävelsi ja nuotinsi kaikki harjoitteet itse sekä tuotti materiaalin kokonaan sähköi-sesti. Tässä raportissa oppimateriaali tulee esitellyksi pääpiirteissään sisältäen mm. nuottiesimerkkejä materiaalin harjoitteista. Materiaalin tavoitteena oli tuoda musiikin perusteiden teoreettiset käsitteet näkyviksi ja mahdollistaa niiden harjoittelu käytännön kautta esim. ryhmässä soittaen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi päivitetty musiikin perusteiden oppimateriaali, jonka avulla voidaan uudistaa musiikin perusteiden tämän hetkistä opetustapaa. Materiaalin avulla musiikin perusteet voidaan viedä osaksi yhteismusisointitilannetta tai soittotunnille, ja sen tarkoitus on tukea oppilaiden soittoharrastusta sekä helpottaa opettajien työtä. Materiaalin avulla musiikin perusteet voidaan integroida paremmin osaksi peruskoulun ns. perinteisempää musiikinopetusta sekä osaksi mm. kansalaisopistojen yleissivistävää koulutusta.