Pelinteko Unreal Engine 4 -pelimoottorilla
Stoor, Jermu (2019)
Stoor, Jermu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610261
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli luoda tietokonepeli käyttäen Unreal Engine 4 -pelimoottoria. Lopputulokseksi haluttiin ammattimaisesti tuotettu peli, jolla voisi osallistua Helsingissä järjestettävään ammattikorkeakoulujen väliseen Bit1-pelinkehityskilpailuun. Pelin nimeksi tuli Bob Belongs to Heaven, ja se on sivultapäin kuvattu kolmiulotteinen tasohyppelypeli. Insinöörityössä tutkittiin Unreal Engine 4 -pelimoottorin ominaisuuksia tarkasti, jotta niistä saataisiin täysi hyöty irti. Näitä ominaisuuksia sovellettiin etenkin pelihahmo Bobin ja pelimaailman tekemisessä. Pelihahmon ohjelmoinnissa tärkeintä oli, että sen ohjaus tuntuisi sujuvalta ja hauskalta pelaajan näkökulmasta. Pelimaailmassa haluttiin tuoda esiin omaa luovuutta. Tärkeää oli myös visuaalisesti näyttävä maailma, jonka toivottiin parantavan pelikokemusta. Pelin ohjelmointiin käytettiin pääasiassa Blueprint-järjestelmää, joka on visuaalista ohjelmointia.
Lopputulokseksi saatiin hyvin toimiva ja visuaalisesti näyttävä peli, jolla osallistuttiin Bit1-pelinkehityskilpailuun. Bob Belongs to Heaven peli valittiin kilpailun toiselle sijalle, joten insinöörityön tavoitteisiin päästiin. Työssä on käytetty innovatiivisia tekniikoita, joita voidaan käyttää hyödyksi myös muissa peleissä.
Lopputulokseksi saatiin hyvin toimiva ja visuaalisesti näyttävä peli, jolla osallistuttiin Bit1-pelinkehityskilpailuun. Bob Belongs to Heaven peli valittiin kilpailun toiselle sijalle, joten insinöörityön tavoitteisiin päästiin. Työssä on käytetty innovatiivisia tekniikoita, joita voidaan käyttää hyödyksi myös muissa peleissä.