Rautatieturvallisuusraportointiprosessin kehittäminen
Ilmolahti, Max (2019)
Ilmolahti, Max
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910544
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön toimeksiantajana toimi VR Group. VR on Suomen johtava rautatielogistiikan yritys, joka tarjoaa matkustus- ja logistiikkapalveluita niin kuluttajille kuin yrityksille. VR ajaa vuorokausittain lähes 1400 junaa. Liiketoimintaa yhtiöllä on pääasiassa kotimaassa, mutta se toimii myös ulkomailla, kuten Venäjällä.
Työn aiheena oli kehittää turvallisuusraportointiprosessia, jossa oli havaittu puutteita informaation kulussa. Prosessi käsittelee raportointia poikkeustilanteiden, kuten rautatieturvallisuuspoikkeamien tai tapaturmien, sattuessa. Tavoitteena insinöörityöllä oli tutustua kyseiseen turvallisuusraportointiprosessiin, dokumentoida se ja kehittää sitä luomalla työkalu, joka parantaisi raportoinnin varmuutta, nopeutta ja laajuutta.
Rakenteeltaan työ jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä esitellään aluksi toimeksiantaja ja perehdytään prosessien kehittämiseen erityisesti lean-menetelmien avulla. Toisessa osassa kartoitetaan prosessin nykytila ja tutustutaan sen osapuoliin tarkemmin. Viimeinen osa on työosa, jossa käydään läpi luodun työkalun suunnittelua, rakennetta ja vaikutusta prosessiin sekä prosessin muita kehityskohtia.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin. Raportointityökalun avulla prosessista saatiin poistettua manuaalista työtä, jonka lisäksi raportoinnin varmuutta, nopeutta ja laajuutta saatiin parannettua. Myös molemmat prosessit, sekä alkuperäinen että kehitetty, dokumentoitiin selkeästi ja jatkokehitysideoita tulevaisuutta varten kommunikoitiin eteenpäin.
Työn aiheena oli kehittää turvallisuusraportointiprosessia, jossa oli havaittu puutteita informaation kulussa. Prosessi käsittelee raportointia poikkeustilanteiden, kuten rautatieturvallisuuspoikkeamien tai tapaturmien, sattuessa. Tavoitteena insinöörityöllä oli tutustua kyseiseen turvallisuusraportointiprosessiin, dokumentoida se ja kehittää sitä luomalla työkalu, joka parantaisi raportoinnin varmuutta, nopeutta ja laajuutta.
Rakenteeltaan työ jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä esitellään aluksi toimeksiantaja ja perehdytään prosessien kehittämiseen erityisesti lean-menetelmien avulla. Toisessa osassa kartoitetaan prosessin nykytila ja tutustutaan sen osapuoliin tarkemmin. Viimeinen osa on työosa, jossa käydään läpi luodun työkalun suunnittelua, rakennetta ja vaikutusta prosessiin sekä prosessin muita kehityskohtia.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin. Raportointityökalun avulla prosessista saatiin poistettua manuaalista työtä, jonka lisäksi raportoinnin varmuutta, nopeutta ja laajuutta saatiin parannettua. Myös molemmat prosessit, sekä alkuperäinen että kehitetty, dokumentoitiin selkeästi ja jatkokehitysideoita tulevaisuutta varten kommunikoitiin eteenpäin.