Monitaiteisen taidekoulun kehittäminen : Case: Pukinmäen taidekoulut
Gylling, Elisa (2019)
Gylling, Elisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010637
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka kohteena on Pukinmäen taidekoulujen palveluiden kehittäminen. Pukinmäen taidekoulut on helsinkiläinen taiteen perusopetusta antava monitaiteinen oppilaitos. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena on selvittää, millaisia kehittämiskohteita Pukinmäen taidekoulujen palveluissa on ja miten palveluita tulisi kehittää, jotta taidekouluista tulisi monitaiteisten taidekoulujen edelläkävijä.
Teoreettisena viitekehyksenä kehittämishankkeelle toimii palvelun käsite ja palvelun kehittäminen. Tutkimusmenetelminä käytetään dokumenttianalyysia, teemahaastatteluita, työpajoja sekä benchmarkingia. Palveluiden kehittämistä kartoitetaan taidekoulujen johdon, muun henkilökunnan, oppilaiden, huoltajien sekä muiden monitaiteisten oppilaitosten näkökulmista.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Pukinmäen taidekoulujen palvelut ovat toimivia, mutta kaipaavat vahvistamista ja kehittämistä. Taidekoulujen johdon, henkilökunnan sekä oppilaiden ja heidän vanhempiensa näkemyksissä palveluiden kehittämiskohteista on jonkin verran samankaltaisuuksia. Benchmarking-kohteista saadaan arvokasta tietoa siitä, mitä erityispiirteitä monitaiteisten oppilaitosten toiminnassa on ja millaista kehittämistoimintaa niissä tehdään.
Kehitysehdotuksiksi nousivat opettajien ammattitaidon kehittymisen ja taiteellisen työskentelyn mahdollistaminen, monitaideopetuksen ja monitaiteisten kokonaisuuksien kehittäminen, toimivien tilojen ylläpitäminen ja uusien tilojen hankkiminen sekä avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen.
Kehittämistyö antaa Pukinmäen taidekouluille kattavan kuvan sen toiminnan tuottamista palveluista sekä niiden kehittämiskohteista. Kulttuurituotannon kentälle kehittämistyö tuo tietoa taiteen perusopetusta antavan monitaiteisen oppilaitoksen erityispiirteistä. Lisäksi muut monitaiteiset oppilaitokset voivat hyödyntää tutkimuksen tuottamaa tietoa ja kehitysehdotuksia omassa toiminnassaan ja palveluidensa kehittämisessä.
Teoreettisena viitekehyksenä kehittämishankkeelle toimii palvelun käsite ja palvelun kehittäminen. Tutkimusmenetelminä käytetään dokumenttianalyysia, teemahaastatteluita, työpajoja sekä benchmarkingia. Palveluiden kehittämistä kartoitetaan taidekoulujen johdon, muun henkilökunnan, oppilaiden, huoltajien sekä muiden monitaiteisten oppilaitosten näkökulmista.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Pukinmäen taidekoulujen palvelut ovat toimivia, mutta kaipaavat vahvistamista ja kehittämistä. Taidekoulujen johdon, henkilökunnan sekä oppilaiden ja heidän vanhempiensa näkemyksissä palveluiden kehittämiskohteista on jonkin verran samankaltaisuuksia. Benchmarking-kohteista saadaan arvokasta tietoa siitä, mitä erityispiirteitä monitaiteisten oppilaitosten toiminnassa on ja millaista kehittämistoimintaa niissä tehdään.
Kehitysehdotuksiksi nousivat opettajien ammattitaidon kehittymisen ja taiteellisen työskentelyn mahdollistaminen, monitaideopetuksen ja monitaiteisten kokonaisuuksien kehittäminen, toimivien tilojen ylläpitäminen ja uusien tilojen hankkiminen sekä avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen.
Kehittämistyö antaa Pukinmäen taidekouluille kattavan kuvan sen toiminnan tuottamista palveluista sekä niiden kehittämiskohteista. Kulttuurituotannon kentälle kehittämistyö tuo tietoa taiteen perusopetusta antavan monitaiteisen oppilaitoksen erityispiirteistä. Lisäksi muut monitaiteiset oppilaitokset voivat hyödyntää tutkimuksen tuottamaa tietoa ja kehitysehdotuksia omassa toiminnassaan ja palveluidensa kehittämisessä.