Hoitotyön opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden sairaanhoitajien hoitotyön osaamisen taso
Hämäläinen, Olga (2008)
Hämäläinen, Olga
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901111061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901111061
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää tieteelliseen tutkimusnäyttöön perustuen hoitotyön opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden sairaanhoitajien kykyjä, taitoja, valmiuksista ja pohtia miten hyvin ne vastaavat asiakaslähtöisyys periaatetta. Opinnäytetyö kuuluu Asiakaslähtöinen osaaminen hoitotyön koulutuksessa Suomessa ja Virossa -projektiin. Opinnäytetyössä etsin vastausta seuraaviin kysymyksiin: mitä ja millaisia hoitamisen taitoja hoitoalan opiskelijoilla ja ammattikorkeakoulusta vastavalmistuneilla sairaanhoitajilla on ja mitä taustatekijöitä on kysytty ja millä taustatekijöillä on yhteyttä hoitamisen taitoihin.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytin soveltaen systemaattista kirjallisuuskatsausta. Katsauksen aineisto muodostui kahdesta väitöskirjasta, kuudesta pro gradu –tutkielmasta, yhdestä suomenkielisestä tutkimusartikkelista ja kahdesta englanninkielisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoin sisällön analyysin avulla.
Hoitotyön opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden sairaanhoitajien osaamisen taso oli eri hoitotyön osaamisen osa-alueilla pääsääntöisesti hyvä. Tutkimusten tulokset ovat samansuuntaisia keskenään. Analysoiduissa tutkimuksissa hoitotyön osaamista oli selvitetty eri näkökulmasta, siksi yksittäisten osaamisalueiden hallinnan osalta löytyy eroavaisuuksiakin.
Useimpien tutkimusten tulosten mukaan iällä, aikaisemmalla ammattikoulutuksella, koulutuksen aikaisella työskentelyllä oli yhteyttä opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden sairaanhoitajien taitoihin. Yksittäisistä tutkimuksista nousi esiin sukupuolella, opiskelulukukaudella, suuntautumisella, koulun varustuksella ja fyysisillä puitteilla olevan yhteyttä hoitotyön taitoihin. Matemaattisia taitoja selvittävässä tutkimuksessa mm. pitkällä matematiikan oppimäärällä ja matematiikan arvosanalla lukiossa oli myös yhteyttä opiskelijoiden taitoihin.
Asiakaslähtöisyyttä ajatellen hoitotyön opiskelijoilla ja vastavalmistuneilla sairaanhoitajilla oli hyvät vuorovaikutustaidot ja yhteistyöosaamisen taidot sekä suhtautuminen tutkitun tiedon käyttöön oli myönteistä. Heikointa osaaminen oli opetus- ja ohjausosaamisen osa-alueella sekä potilaan huomionti päätöksenteossa kaipasi lisää harjoitusta. Sairaanhoitajaopiskelijoiden farmakologiset taidot olivat riittämättömät.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytin soveltaen systemaattista kirjallisuuskatsausta. Katsauksen aineisto muodostui kahdesta väitöskirjasta, kuudesta pro gradu –tutkielmasta, yhdestä suomenkielisestä tutkimusartikkelista ja kahdesta englanninkielisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoin sisällön analyysin avulla.
Hoitotyön opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden sairaanhoitajien osaamisen taso oli eri hoitotyön osaamisen osa-alueilla pääsääntöisesti hyvä. Tutkimusten tulokset ovat samansuuntaisia keskenään. Analysoiduissa tutkimuksissa hoitotyön osaamista oli selvitetty eri näkökulmasta, siksi yksittäisten osaamisalueiden hallinnan osalta löytyy eroavaisuuksiakin.
Useimpien tutkimusten tulosten mukaan iällä, aikaisemmalla ammattikoulutuksella, koulutuksen aikaisella työskentelyllä oli yhteyttä opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden sairaanhoitajien taitoihin. Yksittäisistä tutkimuksista nousi esiin sukupuolella, opiskelulukukaudella, suuntautumisella, koulun varustuksella ja fyysisillä puitteilla olevan yhteyttä hoitotyön taitoihin. Matemaattisia taitoja selvittävässä tutkimuksessa mm. pitkällä matematiikan oppimäärällä ja matematiikan arvosanalla lukiossa oli myös yhteyttä opiskelijoiden taitoihin.
Asiakaslähtöisyyttä ajatellen hoitotyön opiskelijoilla ja vastavalmistuneilla sairaanhoitajilla oli hyvät vuorovaikutustaidot ja yhteistyöosaamisen taidot sekä suhtautuminen tutkitun tiedon käyttöön oli myönteistä. Heikointa osaaminen oli opetus- ja ohjausosaamisen osa-alueella sekä potilaan huomionti päätöksenteossa kaipasi lisää harjoitusta. Sairaanhoitajaopiskelijoiden farmakologiset taidot olivat riittämättömät.