Matkailualueen vuorovaikutteinen digimarkkinointi : Case: Kuopio-Tahko alueen www-sivut ja sosiaalinen media
Luttinen, Mari (2019)
Luttinen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010693
Tiivistelmä
Digitaalinen media on muuttanut matkailualueiden markkinointia. Mielikuva matkailualueesta muodostuu entistä enemmän vuorovaikutuksessa internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Matkailualan ammattilaisilta vaaditaan matkailijalähtöistä, oikea-aikaista ja kiinnostusta herättävää vuorovaikutusta erilaisten asiakasryhmien kanssa ja heidän kuunteluaan sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön aiheena on matkailualueen kansallinen ja kansainvälinen digimarkkinointi. Opinnäytetyössä analysoidaan ja vertaillaan Kuopio-Tahkon suomenkielisiä ja englanninkielisiä internetsivuja ja somekanavia. Kuopio-Tahko on matkailualueena maantieteellinen kohdeattraktio, fyysinen paikka, jonka ydin on Tahkorinteet palveluineen. Toisaalta Kuopio-Tahko on areaalinen attraktio, joka kattaa laajan maantieteellisen alueen eli Pohjois-Savon, jonka alueella on useita nähtävyyksiä, vierailukohteita ja tapahtumapaikkoja. Kuopio-Tahko kuuluu Järvi-Suomeen.
Keskeiset tutkimuskysymykset olivat: Kuinka hyvin internetsivut ja sosiaalinen media Kuopio-Tahkolla antavat informaatiota niin kotimaisille kuin ulkomaalaisille matkailijoille? Miten markkinointi ulkomaalaisille ja kotimaan matkailijoille eroavat toisistaan? Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia havainnoimalla järjestelmällisesti Kuopio-Tahkon internetsivujen ja sosiaalisen median toimintaa. Lisäksi tehtiin kysely Kuopio-Tahkon suomenkielisten internetsivujen ja englanninkielisten internetsivujen käyttäjille. Internetsivujen ja somekanavien perusteella Kuopio-Tahkon ydinvetovoimatekijöitä ovat nimenomaan Tahkon rinteet ja alueen luonto. Kehysvetovoimatekijöitä ovat Tahkon alueen ja Kuopion kaupungin majoitus- ja ravintolapalvelut sekä monipuoliset liikenneyhteydet alueelle. Internetsivujen ja somekanavien perusteella Kuopio-Tahko ei juurikaan tuo esiin alueen sosiaalisia vetovoimatekijöitä, joita yleisesti ottaen ovat paikalliset ihmiset ja alueen ilmapiiri.
Kuopio-Tahko hyödyntää internet-pohjaisia markkinointikanavia monipuolisesti. Kuopio-Tahkolla on Facebook, Instagram, Twitter, Flickr ja Youtube. Näistä Instagram ja Twitter ovat kaksikielisiä: julkaisuja on sekä suomeksi että englanniksi. Matkailualueella on kaksi Facebookia: suomenkielinen Kuopio-Tahko ja englanninkielinen Capital of Lakeland. Kuopio-Tahko-matkailualueen kansainvälinen markkinointi somekanavien kautta vaikuttaa vielä varsin haparoivalta. Kuopio-Tahko sosiaalisen median julkaisujen aiheet liittyivät pääosin alueen luontoon ja aktiviteetteihin eli alueen vetovoimatekijöihin. Kuopio-Tahko matkailualueen somekanavissa ei ole kovin aktiivista vuorovaikutusta matkailijoiden kanssa. Kommentit ja keskustelut ovat vähäisiä. Kuopio-Tahko somekanavien markkinointia tulisi kehittää entistä aktiivisempaan suuntaan. Markkinoinnissa olisi haettava persoonallista otetta – ja myös esiteltävä alueen ihmisiä ja paikallisuutta monin eri tavoin. Tavoitteena olisi, että Kuopio-Tahkon sosiaalisesta mediasta muodostuisi entistä aktiivisempi, laajempi ja vuorovaikutuksellisempi yhteisö.
Opinnäytetyön aiheena on matkailualueen kansallinen ja kansainvälinen digimarkkinointi. Opinnäytetyössä analysoidaan ja vertaillaan Kuopio-Tahkon suomenkielisiä ja englanninkielisiä internetsivuja ja somekanavia. Kuopio-Tahko on matkailualueena maantieteellinen kohdeattraktio, fyysinen paikka, jonka ydin on Tahkorinteet palveluineen. Toisaalta Kuopio-Tahko on areaalinen attraktio, joka kattaa laajan maantieteellisen alueen eli Pohjois-Savon, jonka alueella on useita nähtävyyksiä, vierailukohteita ja tapahtumapaikkoja. Kuopio-Tahko kuuluu Järvi-Suomeen.
Keskeiset tutkimuskysymykset olivat: Kuinka hyvin internetsivut ja sosiaalinen media Kuopio-Tahkolla antavat informaatiota niin kotimaisille kuin ulkomaalaisille matkailijoille? Miten markkinointi ulkomaalaisille ja kotimaan matkailijoille eroavat toisistaan? Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia havainnoimalla järjestelmällisesti Kuopio-Tahkon internetsivujen ja sosiaalisen median toimintaa. Lisäksi tehtiin kysely Kuopio-Tahkon suomenkielisten internetsivujen ja englanninkielisten internetsivujen käyttäjille. Internetsivujen ja somekanavien perusteella Kuopio-Tahkon ydinvetovoimatekijöitä ovat nimenomaan Tahkon rinteet ja alueen luonto. Kehysvetovoimatekijöitä ovat Tahkon alueen ja Kuopion kaupungin majoitus- ja ravintolapalvelut sekä monipuoliset liikenneyhteydet alueelle. Internetsivujen ja somekanavien perusteella Kuopio-Tahko ei juurikaan tuo esiin alueen sosiaalisia vetovoimatekijöitä, joita yleisesti ottaen ovat paikalliset ihmiset ja alueen ilmapiiri.
Kuopio-Tahko hyödyntää internet-pohjaisia markkinointikanavia monipuolisesti. Kuopio-Tahkolla on Facebook, Instagram, Twitter, Flickr ja Youtube. Näistä Instagram ja Twitter ovat kaksikielisiä: julkaisuja on sekä suomeksi että englanniksi. Matkailualueella on kaksi Facebookia: suomenkielinen Kuopio-Tahko ja englanninkielinen Capital of Lakeland. Kuopio-Tahko-matkailualueen kansainvälinen markkinointi somekanavien kautta vaikuttaa vielä varsin haparoivalta. Kuopio-Tahko sosiaalisen median julkaisujen aiheet liittyivät pääosin alueen luontoon ja aktiviteetteihin eli alueen vetovoimatekijöihin. Kuopio-Tahko matkailualueen somekanavissa ei ole kovin aktiivista vuorovaikutusta matkailijoiden kanssa. Kommentit ja keskustelut ovat vähäisiä. Kuopio-Tahko somekanavien markkinointia tulisi kehittää entistä aktiivisempaan suuntaan. Markkinoinnissa olisi haettava persoonallista otetta – ja myös esiteltävä alueen ihmisiä ja paikallisuutta monin eri tavoin. Tavoitteena olisi, että Kuopio-Tahkon sosiaalisesta mediasta muodostuisi entistä aktiivisempi, laajempi ja vuorovaikutuksellisempi yhteisö.