Pienyrityksen markkinoinnin kehittäminen: Case Paine Clothing
Kolehmainen, Iikka; Tauniharju, Jami (2019)
Kolehmainen, Iikka
Tauniharju, Jami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010830
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda helposti mukautettavissa olevat markkinoinnin työkalut tuoreelle suomalaiselle vaatebrändille. Tavoitteena oli näiden työkalujen avustuksella kehittää kohdeyrityksen markkinointia pitkässä juoksussa. Opinnäytetyön pääasiallinen tarkoitus oli kehittää kohdeyrityksen markkinointia kokonaisvaltaisesti, mikä auttaisi yrityksen myynnin ja tunnettuuden kasvattamisessa. Toimeksiantajayrityksenä toimi opinnäytetyön kirjoittajien omistama vuonna 2017 perustettu oululainen vaatemerkki nimeltä Paine Clothing. Toimeksianto oli suhteellisen selkeä alusta lähtien. Tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen markkinointia, jota ei ollut vielä ennen toimeksiantoa suunnitelmallisesti organisoitu. Ensin mietimme suoraan markkinointisuunnitelman tekemistä, mutta tulimme lopulta siihen tulokseen, että on parempi aloittaa yrityksen markkinoinnin kokonaisvaltainen tuottaminen sen peruspalikoiden kehittämisellä, jonka jälkeen markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle olisi myöhemmin tehtävä kokonaisuudessaan tätä opinnäytetyötä avuksi käyttäen.
Tietoperusta kerättiin alaan liittyvästä kirjallisuudesta ja mielestämme ajankohtaisista internet-lähteistä. Osa tietopohjasta ja ajatuksista markkinoinnin kehittämistä kohtaan kerättiin toimeksiantajayrityksen haastatteluista. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallina, jossa teoria ja käytäntö kulkevat käsi kädessä.
Markkinoinnin kehityssuunnitelma alkoi yrityksen lähtökohtatilanteen selvittämisellä. Lähtökohtatilanteen selvittämiseen käytettiin ympäristö-, kilpailija- ja markkina-analyysejä. Analyysit käsiteltiin ja koottiin hallitusti SWOT-analyysin avulla yhteen ja niistä tehtiin johtopäätelmät. Analyyseista haettiin mahdollisia kehitettäviä kohteita ja uhkia yrityksen toiminnalle. Seuraavaksi käytiin teoriaa läpi markkinoinnin suunnitteluprosessista. Pääteemana oli markkinointistrategian luominen, jonka jälkeen siirryttiin markkinoinnin avaimiin, johon kerättiin tärkeimmät kehityksen kohteet kohdeyritystä ajatellen. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi huomattiin brändin rakentaminen, viestintä ja tuotekokonaisuuden parantaminen ja kehittäminen. Viimeisessä osiossa rakennettiin toimintasuunnitelma, joka otetaan käyttöön heti opinnäytetyön valmistuttua. Toimintasuunnitelman on tarkoitus auttaa yrityksen markkinoinnissa pitkän aikavälin markkinoinnin suunnittelussa. Pohdintaosiossa pohditaan prosessin kulkua, tuloksia ja työn onnistuneisuutta.
Tietoperusta kerättiin alaan liittyvästä kirjallisuudesta ja mielestämme ajankohtaisista internet-lähteistä. Osa tietopohjasta ja ajatuksista markkinoinnin kehittämistä kohtaan kerättiin toimeksiantajayrityksen haastatteluista. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallina, jossa teoria ja käytäntö kulkevat käsi kädessä.
Markkinoinnin kehityssuunnitelma alkoi yrityksen lähtökohtatilanteen selvittämisellä. Lähtökohtatilanteen selvittämiseen käytettiin ympäristö-, kilpailija- ja markkina-analyysejä. Analyysit käsiteltiin ja koottiin hallitusti SWOT-analyysin avulla yhteen ja niistä tehtiin johtopäätelmät. Analyyseista haettiin mahdollisia kehitettäviä kohteita ja uhkia yrityksen toiminnalle. Seuraavaksi käytiin teoriaa läpi markkinoinnin suunnitteluprosessista. Pääteemana oli markkinointistrategian luominen, jonka jälkeen siirryttiin markkinoinnin avaimiin, johon kerättiin tärkeimmät kehityksen kohteet kohdeyritystä ajatellen. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi huomattiin brändin rakentaminen, viestintä ja tuotekokonaisuuden parantaminen ja kehittäminen. Viimeisessä osiossa rakennettiin toimintasuunnitelma, joka otetaan käyttöön heti opinnäytetyön valmistuttua. Toimintasuunnitelman on tarkoitus auttaa yrityksen markkinoinnissa pitkän aikavälin markkinoinnin suunnittelussa. Pohdintaosiossa pohditaan prosessin kulkua, tuloksia ja työn onnistuneisuutta.