Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma liikkuvalle autohuollolle
Sippola, Juuso (2019)
Sippola, Juuso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010836
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Oulunsalossa sijaitsevalle autohuoltamolle kehittämistyönä. Toimeksiantaja Biiliapu tarjoaa perinteisiä autohuoltopalveluita sekä liikkuvaa autohuoltoa, jossa auto pyritään huoltamaan huoltamon sijasta paikan päällä, esimerkiksi asiakkaan kotona. Työn tavoitteena oli tehdä yritykselle digitaalinen markkinointisuunnitelma, jossa kartoitetaan digitaalisen markkinoinnin eri kanavia sekä käytännön toimenpiteitä niiden hyödyntämiseksi.
Opinnäytetyön rakenne muodostettiin vetoketjumallilla, eli tietoperusta ja kehitysprosessi raportoitiin siinä rinnakkain. Tietoperustan työlle muodostivat alan kirjallisuus sekä Internet-lähteet, jotka käsittelivät erityisesti digitaalista markkinointia sekä toimeksiantajayrityksen toimialaa. Lisäksi työssä hyödynnettiin lähteenä toimeksiantajan haastattelua sekä tekijän ja toimeksiantajan kommunikointia sähköpostitse. Työssä käytettiin myös apuna opiskelun myötä saatua tietotaitoa sekä tekijän omia kokemuksia toimeksiantajayrityksen toimialalta asiakkaan näkökulmasta.
Työn tuloksena saatiin selkeä kokonaiskuva yrityksen oman digitaalisen markkinoinnin nykytilanteesta sekä toimenpiteistä, joilla yritys voi kehittää digitaalista markkinointiaan eteenpäin. Yrityksen tärkeimmät digitaalisen markkinoinnin kanavat ovat yrityksen verkkosivut ja työssä käsitellyt sosiaalisen median kanavat. Tämä opinnäytetyö antaa yritykselle uutta tulokulmaa markkinoinnin kehittämiseen, toteuttamiseen ja seurantaan.
Tässä opinnäytetyössä painotetaan yrityksen aktiivisuutta digitaalisten kanavien ja erityisesti sosiaalisen median hyödyntämisessä. Yrittäjällä on paljon kokemuksen tuomaa tietotaitoa sekä mielenkiintoisia tarinoita alalta kerrottavanaan. Yritys voi valjastaa tämän henkisen pääoman edukseen muuttamalla sen digitaalisen markkinoinnin sisällöksi, jolla voidaan herättää yleisön mielenkiintoa yritystä kohtaan. Työssä esitelty digitaalisen markkinoinnin suunnittelun pohja toimii työkaluna digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen myös tulevaisuudessa. Seuraamalla digitaalisen markkinointinsa tuloksia yritys voi kehittää markkinointiaan tulevaisuudessa yhä eteenpäin.
Opinnäytetyön rakenne muodostettiin vetoketjumallilla, eli tietoperusta ja kehitysprosessi raportoitiin siinä rinnakkain. Tietoperustan työlle muodostivat alan kirjallisuus sekä Internet-lähteet, jotka käsittelivät erityisesti digitaalista markkinointia sekä toimeksiantajayrityksen toimialaa. Lisäksi työssä hyödynnettiin lähteenä toimeksiantajan haastattelua sekä tekijän ja toimeksiantajan kommunikointia sähköpostitse. Työssä käytettiin myös apuna opiskelun myötä saatua tietotaitoa sekä tekijän omia kokemuksia toimeksiantajayrityksen toimialalta asiakkaan näkökulmasta.
Työn tuloksena saatiin selkeä kokonaiskuva yrityksen oman digitaalisen markkinoinnin nykytilanteesta sekä toimenpiteistä, joilla yritys voi kehittää digitaalista markkinointiaan eteenpäin. Yrityksen tärkeimmät digitaalisen markkinoinnin kanavat ovat yrityksen verkkosivut ja työssä käsitellyt sosiaalisen median kanavat. Tämä opinnäytetyö antaa yritykselle uutta tulokulmaa markkinoinnin kehittämiseen, toteuttamiseen ja seurantaan.
Tässä opinnäytetyössä painotetaan yrityksen aktiivisuutta digitaalisten kanavien ja erityisesti sosiaalisen median hyödyntämisessä. Yrittäjällä on paljon kokemuksen tuomaa tietotaitoa sekä mielenkiintoisia tarinoita alalta kerrottavanaan. Yritys voi valjastaa tämän henkisen pääoman edukseen muuttamalla sen digitaalisen markkinoinnin sisällöksi, jolla voidaan herättää yleisön mielenkiintoa yritystä kohtaan. Työssä esitelty digitaalisen markkinoinnin suunnittelun pohja toimii työkaluna digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen myös tulevaisuudessa. Seuraamalla digitaalisen markkinointinsa tuloksia yritys voi kehittää markkinointiaan tulevaisuudessa yhä eteenpäin.