Hyvä pakohuone tänään ja tulevaisuudessa : Työkaluja pakohuoneen tuotantoon, arviointiin ja kehittämiseen
Klemetti, Maaria (2019)
Klemetti, Maaria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010720
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii pakohuonekentän tulevaisuuden kehityssuuntia pohtien, miten hyvä pakohuonepeli voidaan tuottaa ja mitä uutta alalla toimivan yrityksen on tarjottava voidakseen pysyä elinvoimaisena. Työn tavoitteena oli kehittää kirjoittajan oman tulevan elämysyrityksen sekä erään alan innovatiivisen projektin, Rakkaussimulaatio EVEn toimintaa. Työn tavoite oli myös koota yhteen pakohuoneista hajanaisesti saatavilla olevia tietoja ja niiden pohjalta kehittää koko kentän toiminnan ja tuotteiden laatua. Työn tilaaja on Rakkaussimulaatio EVEn työryhmä.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on pelisuunnitteluteoriat ja elämysteoriat. Lisäksi taustamateriaalia on kerätty pakohuoneita käsittelevästä kirjallisuudesta. Työn lähestymistapa on toiminnallinen opinnäytetyö. Aineistoa on tutkittu benchmarkingin näkökulmasta ja aineistonkeruumenetelminä on käytetty pakohuoneyrittäjien sekä muiden alaan perehtyneiden henkilöiden haastatteluja, pakohuoneyrittäjille kohdistettua kyselyä sekä innovatiivisista elämyksistä tehtyä dokumenttianalyysia.
Tutkimuksessa hyvän pakohuoneen tärkeimmiksi kriteereiksi nousivat pelin laatu, sujuvuus ja omaperäisyys, asiakaspalvelun onnistuminen sekä kokonaisuuden yhteneväisyys. Eri yritysten tuotteiden hyvä laatu on tärkeää koko toimintakentälle, koska huonot pelit karkottavat asiakkaat kokonaan pois pakohuoneiden parista. Tulokset osoittavat, että pakohuonekentän toimijat uskovat edelleen perinteisen pakohuoneen elinvoimaisuuteen, mutta samalla tunnistavat tarpeen uusille innovatiivisille tuotekonsepteille, sillä asiakkaan yllättäminen ja tämän odotusten ylittäminen yhä uudelleen on oleellista elämystuotteen onnistumisessa. Kentän tulevaisuuden kehityssuunnat nähtiin toimijoiden keskuudessa hyvin moninaisina, ja jatkuva trendien seuraaminen nousi menestymisen kriteereiksi.
Tutkimustulosten ja taustamateriaalien perusteella työhön on luotu neljä valmista prosessityökalua koko pakohuonekentän hyödynnettäväksi. Pakohuonepelin tuotantoprosessin tueksi tarjotaan pakohuoneen prosessikaavio sekä hyvän pakohuoneen tarkistuslista ja valmiin pelin arvioimiseen asiakaspalautelomake sekä pelianalyysipohja. Pakohuoneen prosessikaaviolle ja asiakaspalautekyselylle löytyy työstä sovellusesimerkit Rakkaussimulaatio EVElle tehtyjen valmiiden työkalujen muodossa.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on pelisuunnitteluteoriat ja elämysteoriat. Lisäksi taustamateriaalia on kerätty pakohuoneita käsittelevästä kirjallisuudesta. Työn lähestymistapa on toiminnallinen opinnäytetyö. Aineistoa on tutkittu benchmarkingin näkökulmasta ja aineistonkeruumenetelminä on käytetty pakohuoneyrittäjien sekä muiden alaan perehtyneiden henkilöiden haastatteluja, pakohuoneyrittäjille kohdistettua kyselyä sekä innovatiivisista elämyksistä tehtyä dokumenttianalyysia.
Tutkimuksessa hyvän pakohuoneen tärkeimmiksi kriteereiksi nousivat pelin laatu, sujuvuus ja omaperäisyys, asiakaspalvelun onnistuminen sekä kokonaisuuden yhteneväisyys. Eri yritysten tuotteiden hyvä laatu on tärkeää koko toimintakentälle, koska huonot pelit karkottavat asiakkaat kokonaan pois pakohuoneiden parista. Tulokset osoittavat, että pakohuonekentän toimijat uskovat edelleen perinteisen pakohuoneen elinvoimaisuuteen, mutta samalla tunnistavat tarpeen uusille innovatiivisille tuotekonsepteille, sillä asiakkaan yllättäminen ja tämän odotusten ylittäminen yhä uudelleen on oleellista elämystuotteen onnistumisessa. Kentän tulevaisuuden kehityssuunnat nähtiin toimijoiden keskuudessa hyvin moninaisina, ja jatkuva trendien seuraaminen nousi menestymisen kriteereiksi.
Tutkimustulosten ja taustamateriaalien perusteella työhön on luotu neljä valmista prosessityökalua koko pakohuonekentän hyödynnettäväksi. Pakohuonepelin tuotantoprosessin tueksi tarjotaan pakohuoneen prosessikaavio sekä hyvän pakohuoneen tarkistuslista ja valmiin pelin arvioimiseen asiakaspalautelomake sekä pelianalyysipohja. Pakohuoneen prosessikaaviolle ja asiakaspalautekyselylle löytyy työstä sovellusesimerkit Rakkaussimulaatio EVElle tehtyjen valmiiden työkalujen muodossa.