Verkkokaupankäyntiä harjoittavan pk-yrityksen kansainvälistyminen
Balk, Niko (2019)
Balk, Niko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota toimeksiantajalle informaatiota siitä, mitä keinoja hyödyntäen yritys kykenee menestyksekkäästi käynnistämään mahdollisen kansainvälistymisprosessin, kuinka se voi saavuttaa potentiaaliset asiakkaat ja minkälaisin perustein se voi valita lopulliset kohdemarkkinat. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle sisustustauluja maahantuovalle ja jälleenmyyvälle, verkkokaupankäyntiin keskittyneelle pk–yritykselle, Yritys X:lle.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin yrityksen kansainvälistymistä ilmiönä, verkkokau-pankäynnin nykytilaa ja trendejä sekä hakukoneoptimointia. Lähdemateriaalina käytettiin jo olemassa olevaa tietoa, kuten raportteja, tilastoja ja alan kirjallisuutta.
Tietoperustan pohjalta merkittäviksi tekijöiksi kansainvälistymisprosessin onnistumisen kannalta todettiin hakukoneoptimoinnin oikeaoppinen toteuttaminen, kohdemarkkinoiden erojen ymmärtämisen tärkeys. Näiden tulosten perusteella toimeksiantajalle tehtiin ehdotuksia hakukoneoptimoinnin toteuttamiseksi ja kohdemarkkinoiden rajaamiseksi kansainvälistymisprosessin alkuvaiheeseen sellaisiin valtioihin, joissa lokalisoinnin vaatimus ei ole korkea tai vaatimuksiin vastaaminen on Yritys X:n resurssien ja osaamisen valossa mahdollista.
Johtopäätöksissä todettiin, että ennen kansainvälistymisprosessin alkamista yrityksen olisi tärkeää perehtyä tarkemmin potentiaalisten kohdemarkkinoiden lainsäädännöllisiin ja markkinointiin liittyviin kysymyksiin. Näistä teemoista tehtiin myös jatkotutkimusehdotuksia.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin yrityksen kansainvälistymistä ilmiönä, verkkokau-pankäynnin nykytilaa ja trendejä sekä hakukoneoptimointia. Lähdemateriaalina käytettiin jo olemassa olevaa tietoa, kuten raportteja, tilastoja ja alan kirjallisuutta.
Tietoperustan pohjalta merkittäviksi tekijöiksi kansainvälistymisprosessin onnistumisen kannalta todettiin hakukoneoptimoinnin oikeaoppinen toteuttaminen, kohdemarkkinoiden erojen ymmärtämisen tärkeys. Näiden tulosten perusteella toimeksiantajalle tehtiin ehdotuksia hakukoneoptimoinnin toteuttamiseksi ja kohdemarkkinoiden rajaamiseksi kansainvälistymisprosessin alkuvaiheeseen sellaisiin valtioihin, joissa lokalisoinnin vaatimus ei ole korkea tai vaatimuksiin vastaaminen on Yritys X:n resurssien ja osaamisen valossa mahdollista.
Johtopäätöksissä todettiin, että ennen kansainvälistymisprosessin alkamista yrityksen olisi tärkeää perehtyä tarkemmin potentiaalisten kohdemarkkinoiden lainsäädännöllisiin ja markkinointiin liittyviin kysymyksiin. Näistä teemoista tehtiin myös jatkotutkimusehdotuksia.