Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tarinankerronnan työkalut pelimoottoreissa

Dewald, Emil (2019)

Avaa tiedosto
Emil_Dewald.pdf (2.106Mt)
Lataukset: 


Dewald, Emil
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010761
Tiivistelmä
Insinöörityössä perehdyttiin pelinarratiivin historiaan ja sitä tukeviin pelinkehitystyökaluihin. Pelinkehitystyökalun tuotantoprosessia tutkittiin syventymällä pelinkehitystyökalun käyttäjäkokemuksen suunnittelemiseen ja sen parhaisiin käytäntöihin. Työn teknisen toteutuksen tavoitteena oli kehittää pelinarratiivin kehitystä tukeva työkalu. Työkalun tavoitteena on lisätä työskentelyn tehokkuutta vähentämällä Scriptable Object -olioiden luomiseen kuluvaa aikaa ja oppimisprosessin kestoa.

Pelinkehitystyökalu suunniteltiin Unity-pelieditoriin erityisesti käyttäjäkokemussuunnitteluun ja käyttöliittymään painottaen. Suunnitellulle pelinkehitystyökalulle luotiin kuvakäsikirjoitus, jossa käsiteltiin työkalun käyttökulkua. Insinöörityössä tutkittiin pelinkehitystyökalun kehityksessä huomioonotettavia käyttäjäkokemussuunnittelukäytäntöjä ja ratkaisuja yleisiin käyttäjäkokemusongelmiin. Myös projektin toteutuksessa käytettäviin työkaluihin ja lähdeaineistoihin perehdyttiin.

Työkalun ohjelmoimiseen varattiin rajattu määrä aikaa projektin laajuuden rajaamiseksi. Aikaa jätettiin myös raportoimiseen ja kriittisten ongelmien korjaamiseen. Ohjelmoidessa tuli vastaan ongelmatilanne, jossa ilmeni projektityöhön tehtävän taustatutkimuksen tärkeys.Tutkimus Scriptable Object -olioista ja niiden ohjelmoimisesta oli puutteellinen, ja siksi työkalun tietorakenne jouduttiin suunnittelemaan uudelleen ja ohjelmointiin tuli viive. Työkalu julkaistiin GitHub-sivustolla avoimen lähdekoodin projektina.

Insinöörityön teknisen toteutuksen tuloksena syntyi toimiva Unity Editor -työkalu, joka tukee Scriptable Object -olioiden luomista vähentämällä käyttäjän ohjelmointiosaamisen tarvetta. Toteutetun työkalun käyttöä verrattiin nopeusvertailukokeella Scriptable Object -olion luomiseen koodaamalla. Tulosten perusteella työkalu tarjoaa noin 50 prosentin tehokkuusparannuksen Scriptable Object -olioiden luomisnopeudessa.

Työkalu on saatavilla GitHub-sivustolla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste