Opetussuunnitelma musiikinopettajan työvälineenä
Kärkkäinen, Ilpo (2010)
Kärkkäinen, Ilpo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111083
Tiivistelmä
Musiikkioppilaitosten toimintaa ohjaavat opetushallituksen vuosina 2002 ja 2005 vahvistamat uudet Taiteen perusopetuksen laajan ja yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteet. Musiikkiopistoilla on velvoite tehdä opetussuunnitelma, jonka tulee täsmentää ja täydentää valtakunnallista opetussuunnitelman perusteita. Taiteen perusopetussuunnitelma määrittelee opetuksen tärkeimmiksi tehtäviksi kolme aluetta; ammattiin tähtäävä opetus, hyvä musiikkisuhde ja kansan kulttuurin siirtäminen. Opetussuunnitelman linjaukset perustuvat kognitiivis-konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Sen mukaan opetus on opettajan ja oppilaan keskinäinen oppimisprosessi, jota ohjaavat oppilaan aikaisemmat tiedot ja taidot eli kognitiot. Opetushallitus velvoittaa arvioimaan opetustyön onnistumista. opettajan pedagogiseen osaamiseen kuuluu vahvasti opetussuunnitelman tunteminen. Erilaisilla tutkimuksilla on pyritty edistämään tietoisuutta opettajan toiminnasta ja siihen liittyvästä arvioinnista. Erilaisten tutkimusten tarkoitus on edistää opetussuunnitelman kehittämistyötä. Tutkimusten arviointi koulutuksen onnistumisesta tai tuloksellisuudesta ohjaa vahvasti koulutuspoliittisia ratkaisuja. Mitä paremmin opettaja ymmärtää opetuksen tutkimuksesta ja sen tuloksista, sitä paremmin hän osaa strukturoida omaa toimintaansa opettajana. Opettajan ja oppilaan yhteiset tavoitteet tukevat oppilaan motivaatiota ja mahdollistavat hyvän vuorovaikutussuhteen, joka antaa mahdollisuuden optimaaliseen oppimisprosessiin.