Suuri puhallus : Polku muskarista puhallinorkesteriin
Mäntyranta, Elise (2019)
Mäntyranta, Elise
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010816
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerron yhteistyömahdollisuuksista varhaisiän musiikinopettajien ja puhallinopettajien välillä. Opinnäytetyössäni tutkin Porvoonseudun musiikkiopistossa lukuvuonna 2018–2019 toteutettua kehittämishanketta, jossa luodaan toimintamallia nivelvaiheeseen musiikkileikkikoulun ja instrumenttiopetuksen välillä. Hankkeen nimi on ”Suuri puhallus”, jonka tarkoitus on tuoda lisää puhallinopiskelijoita musiikkiopistoon.
Toimintamallin pilottivuotena musiikkiopistossa kokeiltiin varhaisiän musiikinopettajan ja puhallinopettajan yhteisopettajuutta puhallinorkesterissa sekä varhaisiän musiikinopettajan opettamaa vasta-alkajien puhallinorkesteria. Tutkin, kuinka lapsen musiikkiharrastus voisi jatkua musiikkileikkikouluiän päätyttyä 6-vuotiaana ja minkälaista opettajien välistä yhteistyötä voidaan toteuttaa varhaisiän musiikinopettajien ja puhallinopettajien kesken. Pohdin myös, millä toimintaedellytyksillä ja resursseilla toimintamalli ”Suuri puhallus” voisi toteutua ja miten toimintamallia voisi kehittää jatkossa. Keräsin tutkimusaineistoa kyselyillä, haastatteluilla, havainnoimalla opetustani ja perehtymällä lähdekirjallisuuteen.
Pilottivuoden jälkeen valmistui toimintamalli ”Suuri puhallus”, joka tarjoaa katkeamattoman opintopolun musiikkileikkikoulusta soitinkaruselliryhmän kautta puhallinopintoihin. Totesimme, että aineryhmärajat ylittävä yhteisopettajuus tuo monipuolisuutta puhallinorkesterin työvuoteen. Se myös lisää puhallinsoitinten näkyvyyttä musiikkileikkikoululaisille, sekä helpottaa merkittävästi puhallinorkesterin opettajan työtä. Lisäksi totesimme, että vasta-alkajien puhallinorkesteri on tarpeellinen.
Toivon opinnäytetyöni kannustavan musiikkioppilaitosten opettajia pohtimaan yhteistyön ja yhteisopettajuuden mahdollisuuksia omassa työssään. Toivon myös, että ”Suuren puhalluksen” myötä puhallinorkestereiden osallistujamäärät saadaan kasvuun musiikkioppilaitoksissa.
Toimintamallin pilottivuotena musiikkiopistossa kokeiltiin varhaisiän musiikinopettajan ja puhallinopettajan yhteisopettajuutta puhallinorkesterissa sekä varhaisiän musiikinopettajan opettamaa vasta-alkajien puhallinorkesteria. Tutkin, kuinka lapsen musiikkiharrastus voisi jatkua musiikkileikkikouluiän päätyttyä 6-vuotiaana ja minkälaista opettajien välistä yhteistyötä voidaan toteuttaa varhaisiän musiikinopettajien ja puhallinopettajien kesken. Pohdin myös, millä toimintaedellytyksillä ja resursseilla toimintamalli ”Suuri puhallus” voisi toteutua ja miten toimintamallia voisi kehittää jatkossa. Keräsin tutkimusaineistoa kyselyillä, haastatteluilla, havainnoimalla opetustani ja perehtymällä lähdekirjallisuuteen.
Pilottivuoden jälkeen valmistui toimintamalli ”Suuri puhallus”, joka tarjoaa katkeamattoman opintopolun musiikkileikkikoulusta soitinkaruselliryhmän kautta puhallinopintoihin. Totesimme, että aineryhmärajat ylittävä yhteisopettajuus tuo monipuolisuutta puhallinorkesterin työvuoteen. Se myös lisää puhallinsoitinten näkyvyyttä musiikkileikkikoululaisille, sekä helpottaa merkittävästi puhallinorkesterin opettajan työtä. Lisäksi totesimme, että vasta-alkajien puhallinorkesteri on tarpeellinen.
Toivon opinnäytetyöni kannustavan musiikkioppilaitosten opettajia pohtimaan yhteistyön ja yhteisopettajuuden mahdollisuuksia omassa työssään. Toivon myös, että ”Suuren puhalluksen” myötä puhallinorkestereiden osallistujamäärät saadaan kasvuun musiikkioppilaitoksissa.