Syvyystietojen uusiminen merikartoille automaattisin menetelmin
Kannari, Juho (2019)
Kannari, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010785
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa käyttöön otettavan uuden merikarttatuotantojärjestelmän menetelmiä syvyystietojen uusimisen automatisoinnin kannalta. Toistaiseksi syvyyskäyrät on digitoitu ja syvyysluvut valittu merikartoille lähinnä manuaalisin menetelmin, mikä on ollut hidasta ja henkilöresursseja kuluttavaa. Uuden merikarttatuotantojärjestelmän yhtenä tavoitteena on syvyystietojen tuottamisen tehostaminen ja automatisointi.
Insinöörityön tavoitteena oli löytää parhaat menetelmät ja parametrit syvyysmallipinnan muokkaamiseen ja muokatusta syvyysmallipinnasta luotujen syvyyskäyrien muokkaamiseen niin, että lopputuloksena saadaan sekä kartografisesti ja teknisesti laadukkaat että navigoinnin kannalta turvalliset syvyyskäyrät merikartoille. Työssä tarkasteltiin myös uuden merikarttatuotantojärjestelmän (Ahti) menetelmiä syvyyslukujen valintaan. Tavoitteena oli myös tehdä ohje syvyyskäyrien luontia ja syvyyslukujen valintaa varten uudella järjestelmällä.
Työ suoritettiin vertailemalla eri menetelmillä ja parametreilla muokatuista syvyysmallipinnoista luotuja syvyyskäyriä itse digitoituihin vertailukäyriin tai arvioimalla, miten itse olisi käyrän piirtänyt. Työssä haettiin menetelmät ja parametrit kaikille eri mittakaavoille, joilta merikarttoja tuotetaan.
Työn tuloksena löydettiin menetelmät ja parametrit syvyysmallipintojen muokkaamiseen ja niistä automaattisesti luotujen syvyyskäyrien muokkaamiseen niin, että eri mittakaavan kartoille tulee laadukkaat syvyyskäyrät. Myös menetelmiä syvyyslukujen valintaan tarkasteltiin, ja työn tuloksena syntyi ohje syvyyskäyrien luontia ja syvyyslukujen valintaa varten.
Työssä saatujen tulosten avulla päästään hyvin alkuun syvyystietojen automaattisessa uusimisessa, mutta parametrit tulevat kuitenkin todennäköisesti tarkentumaan erityyppisille alueille. Jäljelle jää myös manuaalista käsittelyä vaativia tapauksia.
Insinöörityön tavoitteena oli löytää parhaat menetelmät ja parametrit syvyysmallipinnan muokkaamiseen ja muokatusta syvyysmallipinnasta luotujen syvyyskäyrien muokkaamiseen niin, että lopputuloksena saadaan sekä kartografisesti ja teknisesti laadukkaat että navigoinnin kannalta turvalliset syvyyskäyrät merikartoille. Työssä tarkasteltiin myös uuden merikarttatuotantojärjestelmän (Ahti) menetelmiä syvyyslukujen valintaan. Tavoitteena oli myös tehdä ohje syvyyskäyrien luontia ja syvyyslukujen valintaa varten uudella järjestelmällä.
Työ suoritettiin vertailemalla eri menetelmillä ja parametreilla muokatuista syvyysmallipinnoista luotuja syvyyskäyriä itse digitoituihin vertailukäyriin tai arvioimalla, miten itse olisi käyrän piirtänyt. Työssä haettiin menetelmät ja parametrit kaikille eri mittakaavoille, joilta merikarttoja tuotetaan.
Työn tuloksena löydettiin menetelmät ja parametrit syvyysmallipintojen muokkaamiseen ja niistä automaattisesti luotujen syvyyskäyrien muokkaamiseen niin, että eri mittakaavan kartoille tulee laadukkaat syvyyskäyrät. Myös menetelmiä syvyyslukujen valintaan tarkasteltiin, ja työn tuloksena syntyi ohje syvyyskäyrien luontia ja syvyyslukujen valintaa varten.
Työssä saatujen tulosten avulla päästään hyvin alkuun syvyystietojen automaattisessa uusimisessa, mutta parametrit tulevat kuitenkin todennäköisesti tarkentumaan erityyppisille alueille. Jäljelle jää myös manuaalista käsittelyä vaativia tapauksia.