Lääkehoidon ohjaus syöpäpotilaan kivunhoidossa
Karjalainen, Jenna; Kontkanen, Erika (2019)
Karjalainen, Jenna
Kontkanen, Erika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111026
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin kehittämistyönä digitaalinen oppimateriaali toimeksiantaja Savonia ammattikorkeakoulun Keskeisten sairauksien lääkehoito -opintojaksolle. Oppimateriaalin avulla tuetaan opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista, kehitetään sairaanhoitajien ohjausosaamista
kivunhoidossa sekä kipulääkkeiden vaikutusten ymmärrystä. Henkilökohtaisesti syvensimme kivun
arvioinnin osaamistamme kipulääkkeiden vaikutusten ymmärtämisessä. Laadukkaan ohjauksen pedagoginen osaaminen vahvistui työn edetessä.
Opinnäytetyöhön kerättiin laadukasta tieteellistä tietoa syöpäkivun hoitoon käytettävien kipulääkkeiden, niiden indikaatioiden ja kontraindikaatioiden, vaikutusmekanismien sekä yleisimpien haittaja yhteisvaikutuksien ymmärtämisestä, vaikutuksista ja käytöstä sekä lääkehoidon ohjauksesta.
Kerätystä materiaalista tiivistettiin ja toteutettiin luentonauhoite PowerPointMix- ohjelmalla. Työ-
tämme ohjanneet keskeiset kysymykset olivat: mitä eri tyyppisiä kipuja syöpäsairaudet aiheuttavat
ja kuinka niitä hoidetaan laadukkaasti, mitkä ovat kipulääkkeiden vaikuttavat aineet ja niiden farmakodynamiikka sekä miten sairaanhoitajaopiskelija toteuttaa laadukasta kipulääkehoidon ohjausta. Työssä käsiteltiin ammattikorkeakouluopiskelijoiden oppimista myös pedagogiikan näkökulmasta.
Luentonauhoite sisälsi 17 tekstidiaa sekä äänitetyn luennon yhtenäisenä videona. Luento käsitteli
syöpäpotilaan kivunhoidossa käytettävät kipulääkkeet ja niiden tukilääkkeet WHO:n porrasteisen
kivunhoidon mallin mukaisesti sekä lääkehoidon ohjausosaamista ja syöpäpotilaan lääkehoidon
ohjausta. Oppimateriaali on selkeä ja tiivis.
Työn tekemisen aikana luentonauhoitetta ei ehditty pilotoimaan opiskelijaryhmällä, mikä vaikuttaa
saavutettujen tavoitteiden luotettavuuden arviointiin. Työ toteutettiin kuitenkin opintojaksoa opettavan opettajan ohjauksessa, jonka arvioinnin mukaan opintojakson materiaalina luentonauhoite
on oppimista tukeva, opintojakson tavoitteet täyttävä ja itseopiskelun mahdollistava. Tulevaisuudessa työn voisi toteuttaa myös englanninkielisenä, jolloin se hyödyttäisi Savonia ammattikorkeakoulun englanninkielistä sairaanhoitajaopiskelijalinjaa, samalla mahdollistaen tuotoksen kansainvä-
lisen hyödyntämisen. Käännös voitaisiin toteuttaa esimerkiksi Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hankeopintoihin kuuluvana osakokonaisuutena.
kivunhoidossa sekä kipulääkkeiden vaikutusten ymmärrystä. Henkilökohtaisesti syvensimme kivun
arvioinnin osaamistamme kipulääkkeiden vaikutusten ymmärtämisessä. Laadukkaan ohjauksen pedagoginen osaaminen vahvistui työn edetessä.
Opinnäytetyöhön kerättiin laadukasta tieteellistä tietoa syöpäkivun hoitoon käytettävien kipulääkkeiden, niiden indikaatioiden ja kontraindikaatioiden, vaikutusmekanismien sekä yleisimpien haittaja yhteisvaikutuksien ymmärtämisestä, vaikutuksista ja käytöstä sekä lääkehoidon ohjauksesta.
Kerätystä materiaalista tiivistettiin ja toteutettiin luentonauhoite PowerPointMix- ohjelmalla. Työ-
tämme ohjanneet keskeiset kysymykset olivat: mitä eri tyyppisiä kipuja syöpäsairaudet aiheuttavat
ja kuinka niitä hoidetaan laadukkaasti, mitkä ovat kipulääkkeiden vaikuttavat aineet ja niiden farmakodynamiikka sekä miten sairaanhoitajaopiskelija toteuttaa laadukasta kipulääkehoidon ohjausta. Työssä käsiteltiin ammattikorkeakouluopiskelijoiden oppimista myös pedagogiikan näkökulmasta.
Luentonauhoite sisälsi 17 tekstidiaa sekä äänitetyn luennon yhtenäisenä videona. Luento käsitteli
syöpäpotilaan kivunhoidossa käytettävät kipulääkkeet ja niiden tukilääkkeet WHO:n porrasteisen
kivunhoidon mallin mukaisesti sekä lääkehoidon ohjausosaamista ja syöpäpotilaan lääkehoidon
ohjausta. Oppimateriaali on selkeä ja tiivis.
Työn tekemisen aikana luentonauhoitetta ei ehditty pilotoimaan opiskelijaryhmällä, mikä vaikuttaa
saavutettujen tavoitteiden luotettavuuden arviointiin. Työ toteutettiin kuitenkin opintojaksoa opettavan opettajan ohjauksessa, jonka arvioinnin mukaan opintojakson materiaalina luentonauhoite
on oppimista tukeva, opintojakson tavoitteet täyttävä ja itseopiskelun mahdollistava. Tulevaisuudessa työn voisi toteuttaa myös englanninkielisenä, jolloin se hyödyttäisi Savonia ammattikorkeakoulun englanninkielistä sairaanhoitajaopiskelijalinjaa, samalla mahdollistaen tuotoksen kansainvä-
lisen hyödyntämisen. Käännös voitaisiin toteuttaa esimerkiksi Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hankeopintoihin kuuluvana osakokonaisuutena.