Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Rytmiikka ja kehomusiikki musiikin hahmotusaineiden opetuksessa

Korpela, Marianna (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.865Mt)
Lataukset: 


Korpela, Marianna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111001
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pyrin löytämään toiminnallisen tavan toteuttaa uutta opetussuunnitelmaa työssäni musiikin hahmotusaineiden opettajana. Työni on käytännön kehitystyö, joka pohjaa opetushallituksen vuonna 2017 julkaisemiin opetussuunnitelmaperusteisiin. Oman kiinnostukseni ja kouluttautumiseni myötä rajaan toiminnallisuuden rytmiikkaan ja kehomusiikkiin. Työssäni määrittelen edellä mainitut käsitteet ja pyrin tuomaan kehomusiikkia esiin taiteenlajina. Lisäksi perustelen rytmiikan ja kehomusiikin käyttämiseen työtapoina liittyviä etuja ja hyötyjä. Opinnäytetyöni tavoitteena on ammatillisen kasvun lisäksi luoda rytmiikkaa ja kehomusiikkia hyödyntävä ja sisällöltään Keravan musiikkiopiston opetussuunnitelman mukainen oppimateriaali musiikin perusteiden ensimmäisen vuoden opiskeluun. Työn liitteenä julkaistaan oppimateriaaliin linkittyvä opettajille suunnattu kehollisuutta painottava toiminnallisten tehtävien ideavihko.

Työni aineistona toimii muuttuvan musiikin hahmotusaineiden opiskeluun liittyvät artikkelit, lapsen kehitykseen sekä motivaatioon liittyvä kirjallisuus. Otan selvää myös kognitiivisen ja motorisen järjestelmän yhteydestä sekä kehollisen toiminnan vaikutuksesta oppimiseen. Perehdyn Orff- ja Dalcroze-pedagogioiden käsityksiin kokonaisvaltaisesta oppimisesta, mielen ja kehon yhteydestä sekä ajatukseen rytmistä. Orff-pedagogian opetusprosessi-ideaa hyödynnän kehollisen ja teoreettis-säveltapailullisen oppisisällön yhdistämisessä. Lukuvuoden ajan testiryhmänäni ovat kaksi opettamaani Musiikin perusteet 1-ryhmää. Luetun kirjallisuuden peilaaminen oman opetuksen käytäntöihin ja ajatuksiini muodostaa valtaosan kirjallisesta työstä.

Tutkimani aineiston myötä saan varmuutta omien pedagogisten valintojen taustalle. Kokonaisvaltaisen ja kehollisen oppimisen hyödyt ovat ilmeiset ja kehollisuuden korostaminen musisoinnissa tärkeää. Käyttämäni rytmiikkaharjoitukset ja ajatukset oppimisprosesseista toteuttavat mielestäni hyvin opetussuunnitelmaperusteiden oppimiskäsitystä. Näin ollen materiaalini voi toimia esimerkkinä uuden opetussuunnitelman toteuttamisesta ja antaa vinkkejä muille opettajille, kuinka lisätä opetukseen toiminnallisuutta kehollisuutta korostaen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste