Osaamisen kehittäminen - kirjanpitäjästä taloushallinnon konsultiksi
Meltaus, Jeremias (2019)
Meltaus, Jeremias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111047
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, minkälaista osaamista Yritys X:n kirjanpitäjillä on ja mitä toimenpiteitä vaatii, että osaamista voidaan kehittää haluttuun suuntaan. Työ oli tutkimustyyppinen, ja se toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen avulla.
Teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisuudesta, e-artikkeleista, haastattelusta ja muista sähköisistä lähteistä, jotka käsittelivät osaamisen kehittämistä ja kirjanpitäjän työtehtävien muutosta. Määrällinen tutkimus käsitti henkilöstön osaamisen itsearvioinnin, joka toteutettiin kyselylomakkeella. Se lähetettiin kohdeyrityksen talousosastolle, ja siihen osallistui 51 vastaajaa. Tutkimus toteutettiin 180 asteen arviointina, eli arvioinnin tekivät sekä työntekijä että lähiesimies. Määrällisen tutkimuksen jälkeen toteutettiin laadullinen tutkimus, joka oli määrällisen tutkimuksen tulosten tukena. Laadullinen tutkimus tehtiin haastatteluna, jossa kolmea esimiestä haastateltiin kirjanpitäjien osaamistarpeen määrittelemiseksi.
Määrällisen tutkimuksen tulokset toivat esille kohdeyrityksen kirjanpitäjien nykyosaamisen. Laadullinen tutkimus vahvisti kirjanpitäjien osaamisvahvuudet, -heikkoudet ja -tarpeet. Molempien tutkimusten tuloksena ja viitekehyksen tukemana pystyttiin määrittämään kunkin osaamisen tavoitetila ja näin ollen myös osaamisen puutteet.
Laadullisessa tutkimuksessa nousi esille samoja osaamistarpeita, joita viitekehyksessä tuotiin jo esille. Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että kirjanpitäjien osaamisen kehittämisen osa-alueita olivat vuorovaikutustaidot, ongelmanratkaisutaidot, innovatiivinen ajattelu ja projektinhallinta. Näiden kehittämiseksi tehdään jatkotoimenpiteitä tämän opinnäytetyön ulkopuolella koulutussuunnitelman parissa.
Teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisuudesta, e-artikkeleista, haastattelusta ja muista sähköisistä lähteistä, jotka käsittelivät osaamisen kehittämistä ja kirjanpitäjän työtehtävien muutosta. Määrällinen tutkimus käsitti henkilöstön osaamisen itsearvioinnin, joka toteutettiin kyselylomakkeella. Se lähetettiin kohdeyrityksen talousosastolle, ja siihen osallistui 51 vastaajaa. Tutkimus toteutettiin 180 asteen arviointina, eli arvioinnin tekivät sekä työntekijä että lähiesimies. Määrällisen tutkimuksen jälkeen toteutettiin laadullinen tutkimus, joka oli määrällisen tutkimuksen tulosten tukena. Laadullinen tutkimus tehtiin haastatteluna, jossa kolmea esimiestä haastateltiin kirjanpitäjien osaamistarpeen määrittelemiseksi.
Määrällisen tutkimuksen tulokset toivat esille kohdeyrityksen kirjanpitäjien nykyosaamisen. Laadullinen tutkimus vahvisti kirjanpitäjien osaamisvahvuudet, -heikkoudet ja -tarpeet. Molempien tutkimusten tuloksena ja viitekehyksen tukemana pystyttiin määrittämään kunkin osaamisen tavoitetila ja näin ollen myös osaamisen puutteet.
Laadullisessa tutkimuksessa nousi esille samoja osaamistarpeita, joita viitekehyksessä tuotiin jo esille. Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että kirjanpitäjien osaamisen kehittämisen osa-alueita olivat vuorovaikutustaidot, ongelmanratkaisutaidot, innovatiivinen ajattelu ja projektinhallinta. Näiden kehittämiseksi tehdään jatkotoimenpiteitä tämän opinnäytetyön ulkopuolella koulutussuunnitelman parissa.