Digitaalinen kuvittaminen : Miten digitaalista kuvitusta hyödynnetään markkinoinnissa?
Savela, Riikka (2019)
Savela, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111083
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään digitaalista kuvittamista. Opinnäytetyössä tutkitaan muun muassa kuvituksen määrittelyä, sen hyötyjä ja lopuksi sitä, miten digitaalista kuvitusta voidaan käyttää esimerkiksi markkinoinnissa. Opinnäytetyön ei ole tarkoitus olla opas aiheesta, vaan johdatella lukija ymmärtämään yksinkertaisesti, mitä digitaalinen kuvitus on ja mitkä sen käyttämisen vahvuudet ovat tänä päivänä.
Tietoperusta on koottu nettilähteistä sekä kirjoista. Nettilähteinä on hyödynnetty muun muassa ammattilaisten artikkeleita. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa lopuksi valitut aineisto analysoitiin. Aineistona käytetään pääsääntöisesti vuoden 2018 markkinointimateriaaleja, joita analysoitiin kysymyksin, miten digitaalista kuvitusta on hyödynnetty materiaalissa ja esiintyykö kuvitustyyleissä jonkinlaisia trendejä, mitä noudatamme tänä päivänä. Analyysissä selvisi, että kuvitusta käytetään tämän päivän markkinoinnissa riippumatta kohderyhmän iästä. Kuvituksen rooli voi olla suurinkin markkinointimateriaalissa. Hahmojen kuvittaminen ja niiden käyttäminen markkinoinnissa on selvässä suosiossa, joiden avulla pystytään helposti tuomaan esille yrityksen tai tuotteen tarinaa persoonallisella tavalla. Kuvituksien tyyli näissä markkinointimateriaaleissa ei seurannut kovinkaan paljon realismin suuntaa, vaan kuvitukset on toteutettu hyvin yksinkertaisella ja siistillä tyylillä. Värit ja muotojen käyttö on selvästi muodissa. Mainoksissa nähdään pirteitä värejä, joilla selvästi halutaan herättää asiakkaan huomio.
Opinnäytetyö antaa pintaraapaistun informaation siitä, miksi digitaalinen kuvitus toimii monessa toteutuksessa. Pohdinnassa esiintyy myös mahdollisuus jatkotutkimukselle siitä, missä tilanteissa kuvapankkeja käytetään digitaalisen kuvittajan sijasta.
Tietoperusta on koottu nettilähteistä sekä kirjoista. Nettilähteinä on hyödynnetty muun muassa ammattilaisten artikkeleita. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa lopuksi valitut aineisto analysoitiin. Aineistona käytetään pääsääntöisesti vuoden 2018 markkinointimateriaaleja, joita analysoitiin kysymyksin, miten digitaalista kuvitusta on hyödynnetty materiaalissa ja esiintyykö kuvitustyyleissä jonkinlaisia trendejä, mitä noudatamme tänä päivänä. Analyysissä selvisi, että kuvitusta käytetään tämän päivän markkinoinnissa riippumatta kohderyhmän iästä. Kuvituksen rooli voi olla suurinkin markkinointimateriaalissa. Hahmojen kuvittaminen ja niiden käyttäminen markkinoinnissa on selvässä suosiossa, joiden avulla pystytään helposti tuomaan esille yrityksen tai tuotteen tarinaa persoonallisella tavalla. Kuvituksien tyyli näissä markkinointimateriaaleissa ei seurannut kovinkaan paljon realismin suuntaa, vaan kuvitukset on toteutettu hyvin yksinkertaisella ja siistillä tyylillä. Värit ja muotojen käyttö on selvästi muodissa. Mainoksissa nähdään pirteitä värejä, joilla selvästi halutaan herättää asiakkaan huomio.
Opinnäytetyö antaa pintaraapaistun informaation siitä, miksi digitaalinen kuvitus toimii monessa toteutuksessa. Pohdinnassa esiintyy myös mahdollisuus jatkotutkimukselle siitä, missä tilanteissa kuvapankkeja käytetään digitaalisen kuvittajan sijasta.