Tapahtumamarkkinoinnin kartoitus: Case Vaasan Yrittäjät ry
Hirvelä, Valtteri (2019)
Hirvelä, Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211216
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa yhdistyksen jäsenien näkemyksiä yhdistyksen tapahtumista ja tiedottamisesta. Toimeksiantajana toimii vaasalainen paikallisyhdistys Vaasan Yrittäjät ry.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa tarkastellaan yhdistyksen ja jäsenen välistä suhdetta suhdemarkkinoinnin kautta. Toisessa luvussa käsitellään jäsenen kokemaa laatua ja laadun ulottuvuuksia palvelujen markkinoinnin avulla. Kolmannessa luvussa tutkitaan yhdistyksen viestintää markkinointiviestinnän näkökulmasta. Viimeisessä luvussa tarkastellaan yhdistyksen tapahtumamarkkinointia tapahtuman eri osa-alueiden avulla tapahtumahallinnan kautta. Tämän tutkimuksen teoria pohjautuu pääsääntöisesti perinteisen yritysmarkkinoinnin kirjallisuuteen. Tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Työn toiminnallisen osuuden tiedonkeruumenetelminä on käytetty haastattelua ja havainnointia. Haastattelun avulla selvitettiin jäsenien näkemyksiä yhdistyksen tarjoamista tapahtumista ja niihin liittyvästä viestinnästä.
Tutkimuksessa selvisi, että Vaasan Yrittäjät ry:n tarjoamia tapahtumia pidettiin hyvinä. Vaikka kehitysehdotuksia tapahtuman sisällön, kohderyhmien ja tiedottamisen osalta esiin tulikin.
Tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä arvioitiin reliabiliteetin ja validiteetin avulla. Vastausmäärä oli riittävä, sekä tulokset olivat kattavia ja ne vastasivat kysymyksiin, joita esitettiinkin.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa tarkastellaan yhdistyksen ja jäsenen välistä suhdetta suhdemarkkinoinnin kautta. Toisessa luvussa käsitellään jäsenen kokemaa laatua ja laadun ulottuvuuksia palvelujen markkinoinnin avulla. Kolmannessa luvussa tutkitaan yhdistyksen viestintää markkinointiviestinnän näkökulmasta. Viimeisessä luvussa tarkastellaan yhdistyksen tapahtumamarkkinointia tapahtuman eri osa-alueiden avulla tapahtumahallinnan kautta. Tämän tutkimuksen teoria pohjautuu pääsääntöisesti perinteisen yritysmarkkinoinnin kirjallisuuteen. Tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Työn toiminnallisen osuuden tiedonkeruumenetelminä on käytetty haastattelua ja havainnointia. Haastattelun avulla selvitettiin jäsenien näkemyksiä yhdistyksen tarjoamista tapahtumista ja niihin liittyvästä viestinnästä.
Tutkimuksessa selvisi, että Vaasan Yrittäjät ry:n tarjoamia tapahtumia pidettiin hyvinä. Vaikka kehitysehdotuksia tapahtuman sisällön, kohderyhmien ja tiedottamisen osalta esiin tulikin.
Tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä arvioitiin reliabiliteetin ja validiteetin avulla. Vastausmäärä oli riittävä, sekä tulokset olivat kattavia ja ne vastasivat kysymyksiin, joita esitettiinkin.