Liikuntavammaisen suun terveyden edistäminen
Smirnova, Kristina (2019)
Smirnova, Kristina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010770
Tiivistelmä
Liikuntavammalla on suora yhteys potilaan suun terveyteen ja hyvinvointiin. Vamma voi heikentää henkilön kykyä huolehtia omasta suun terveydestään. Hyvällä omahoidolla saadaan paljon aikaiseksi, jolloin voidaan ehkäistä monia haittoja ja sairauksia. Jos potilaalla on avustaja tai omainen, joka hoitaa häntä, täytyy hoitajalle kertoa suun omahoidosta, korostaen sen tärkeyttä, sekä näyttää oikea harjaus ja hammasvälipuhdistustekniikka. Näin arkielämässä potilasta hoitava osaa pitää liikuntavammaisen suun puhtaana ja terveenä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sähköinen oppimismateriaali liikuntavammaisten potilaiden suun terveyden edistämiseksi Metropolia Ammattikorkeakoulun uudelle Myllypuron kampukselle. Oppimismateriaali on suunnattu ensisijaisesti suuhygienistiopiskelijoille, jolloin he voivat lisätä omaa tietoisuuttaan liikuntavammaisten potilaiden kohtaamisessa, sekä heidän suun terveyden edistämisessään. Tuotoksen materiaaleja opiskelija voi hyödyntää opiskelussa ja käytännön työssä.
Opinnäytetyön toteutin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa oli käytetty ajankohtaista ja mahdollisimman tuoretta tietoa esimerkiksi kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Tieto kerättiin luotettavista tietokannoista ja aikarajauksena oli kymmenen viimeistä vuotta. Oppimismateriaali luotiin Power Point-muotoon, mikä sisältää liikuntavammaisen suun terveyttä käsittelevät osa-alueet esimerkiksi omahoidon ja yleissairaudet. Kaiken kerätyn ja kootun teorian perusteella rakensin oppimismateriaalin, jossa on johdatteleva sisältö ja ytimekäs teoriatieto. Oppimismateriaalien avulla suuhygienistiopiskelijan on helpompi kohdata liikuntavammaista potilasta työssään.
Opinnäytetyön tuotos on erittäin hyödyllinen kaikille suuhygienistiopiskelijoille, sillä aiempaa oppimismateriaalia liikuntavammaisten suun terveyden edistämisestä ei vielä ole koottu koulun oppimismateriaaleihin. Tuotoksen avulla halusin lisätä perustietoa ja varmuutta aiheesta suuhygienistiopiskelijoille. Sähköinen opetusmateriaali voidaan tallentaa Metropolia Ammattikorkeakoulun Moodle-työtilaan, oppimista varten. Tuotokseen on koottu liikuntavammaisen potilaan toiminnalliset vaikeusasteet, jotka on jaoteltu potilaan karkeamuotoiseen fyysiseen toimintaan, kommunikoinnin sujuvuuteen ja yläraajan toiminnan määrittelyyn. Malli auttaa suuhygienistiopiskelijaa liikuntavammaisen potilaan kohtaamisessa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sähköinen oppimismateriaali liikuntavammaisten potilaiden suun terveyden edistämiseksi Metropolia Ammattikorkeakoulun uudelle Myllypuron kampukselle. Oppimismateriaali on suunnattu ensisijaisesti suuhygienistiopiskelijoille, jolloin he voivat lisätä omaa tietoisuuttaan liikuntavammaisten potilaiden kohtaamisessa, sekä heidän suun terveyden edistämisessään. Tuotoksen materiaaleja opiskelija voi hyödyntää opiskelussa ja käytännön työssä.
Opinnäytetyön toteutin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa oli käytetty ajankohtaista ja mahdollisimman tuoretta tietoa esimerkiksi kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Tieto kerättiin luotettavista tietokannoista ja aikarajauksena oli kymmenen viimeistä vuotta. Oppimismateriaali luotiin Power Point-muotoon, mikä sisältää liikuntavammaisen suun terveyttä käsittelevät osa-alueet esimerkiksi omahoidon ja yleissairaudet. Kaiken kerätyn ja kootun teorian perusteella rakensin oppimismateriaalin, jossa on johdatteleva sisältö ja ytimekäs teoriatieto. Oppimismateriaalien avulla suuhygienistiopiskelijan on helpompi kohdata liikuntavammaista potilasta työssään.
Opinnäytetyön tuotos on erittäin hyödyllinen kaikille suuhygienistiopiskelijoille, sillä aiempaa oppimismateriaalia liikuntavammaisten suun terveyden edistämisestä ei vielä ole koottu koulun oppimismateriaaleihin. Tuotoksen avulla halusin lisätä perustietoa ja varmuutta aiheesta suuhygienistiopiskelijoille. Sähköinen opetusmateriaali voidaan tallentaa Metropolia Ammattikorkeakoulun Moodle-työtilaan, oppimista varten. Tuotokseen on koottu liikuntavammaisen potilaan toiminnalliset vaikeusasteet, jotka on jaoteltu potilaan karkeamuotoiseen fyysiseen toimintaan, kommunikoinnin sujuvuuteen ja yläraajan toiminnan määrittelyyn. Malli auttaa suuhygienistiopiskelijaa liikuntavammaisen potilaan kohtaamisessa.