Sisältömarkkinoinnin toteutus ja rooli pienissä yrityksissä
Iivonen, Kyösti (2019)
Iivonen, Kyösti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pienet yritykset toteuttavat sisältömarkkinointia käytännössä ja millainen rooli sillä on suhteessa muuhun markkinointiin ja mitkä ovat toteuttamisen keskeisiä haasteita.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pienet yritykset, joiden liikevaihtoluokka on alle 1 Meur ja henkilöstökokoluokka alle 10 henkilöä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tapaustutkimukseen osallistui kolme pohjois-savolaista pienyritystä. Sisältömarkkinoinnin toteuttamista tarkasteltiin neljän pääteeman avulla, jotka olivat vastuukysymykset, resurssointi, suunnitelmallisuus ja vaikuttavuus. Tutkimusaineisto kerättin kontrolloidulla kyselyllä ja havainnoinnilla.
Tutkimuksessa ilmeni, että pienissä yrityksissä yrittäjät kantavat yleensä päävastuun toteuttamisesta. Yrittäjät tekevät sisältömarkkinointia myös suurimmaksi osaksi itse, mutta joissakin tapauksissa palveluita ostetaan ulkopuolisiltakin toimijoilta. Tutkimustulosten perusteella yrityksillä on toteutussunnitelmia, mutta ajankäyttöön liittyvät haasteet hankaloittavat suunnitelmissa pysymistä. Suurimmiksi haasteiksi nousivat ajan puuttuminen ja mittaamiseen liittyvät haasteet.
Tutkimus antaa hyvän yleiskuvan sisältömarkkinoinnin toteuttamisesta ja sen roolista pienissä yrityksissä ja hieman suppeamman kuvauksen sisältömarkkinoinnin roolista suhteessa muuhun markkinointiin.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pienet yritykset, joiden liikevaihtoluokka on alle 1 Meur ja henkilöstökokoluokka alle 10 henkilöä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tapaustutkimukseen osallistui kolme pohjois-savolaista pienyritystä. Sisältömarkkinoinnin toteuttamista tarkasteltiin neljän pääteeman avulla, jotka olivat vastuukysymykset, resurssointi, suunnitelmallisuus ja vaikuttavuus. Tutkimusaineisto kerättin kontrolloidulla kyselyllä ja havainnoinnilla.
Tutkimuksessa ilmeni, että pienissä yrityksissä yrittäjät kantavat yleensä päävastuun toteuttamisesta. Yrittäjät tekevät sisältömarkkinointia myös suurimmaksi osaksi itse, mutta joissakin tapauksissa palveluita ostetaan ulkopuolisiltakin toimijoilta. Tutkimustulosten perusteella yrityksillä on toteutussunnitelmia, mutta ajankäyttöön liittyvät haasteet hankaloittavat suunnitelmissa pysymistä. Suurimmiksi haasteiksi nousivat ajan puuttuminen ja mittaamiseen liittyvät haasteet.
Tutkimus antaa hyvän yleiskuvan sisältömarkkinoinnin toteuttamisesta ja sen roolista pienissä yrityksissä ja hieman suppeamman kuvauksen sisältömarkkinoinnin roolista suhteessa muuhun markkinointiin.