Rotoskooppaaminen 3D-animaation päälle
Vistiaho, Jenni (2019)
Vistiaho, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211149
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee rotoskooppaamista 3D-animaation päälle animaatiotekniikkana. Tarkoituksena on selvittää työskentelytavan hyviä ja huonoja puolia sekä käydä läpi, mitä rotoskooppaaminen oikeastaan tarkoittaa. Tämä työ on suunnattu jo animaatiosta jonkin verran ymmärtäville.
Työn aikana käydään läpi muutama erilainen lähestymistapa 3D-animaation päälle rotoskooppaamista ja pyritään selvittämään tehokkain lähestymistapa rotoskoopatulle animaatiolle. Pohditaan mahdollisia käyttötarkoituksia työskentelytavalle ja pidetään myös mielessä mahdolliset tilanteet, joissa tämän animaatiotyylin hyväksikäyttö ei ole kannattavaa.
Tässä opinnäytetyössä tukitaan 3D-animaation käyttämistä rotoskooppauksen pohjana animaatiokokeilujen avulla. Kokeilut aloitetaan tekemällä yksinkertaisemman oton useaan kertaan hieman työskentelytapaa muuttaen, jotta löydettäisiin paras tapa lähestyä rotoskooppausta animaatiotekniikkana ja saataisiin selville, kuinka käytettävissä tällainen tapa animoida on. Toisen haastavamman oton aikana sovelletaan opittuja tekniikoita ja löydetään uusia ratkaisuja uskottavan rotoskooppianimaation luomiseen.
Kokeilujen ja tutkimuksen aikana selvisi, että 3D-animaation päälle rotoskoopattu materiaali soveltuu parhaiten haastavien ottojen työstämiseen 2D-animoiduissa projekteissa. Perinteiseen rotoskooppaamiseen verrattuna 3D-pohjamateriaali on tehokas joustavuutensa vuoksi, mutta työmääränsä takia tekniikka ei välttämättä ole tehokkain pidemmissä tuotannoissa, ainakaan päätyöskentelytapana.
Työn aikana käydään läpi muutama erilainen lähestymistapa 3D-animaation päälle rotoskooppaamista ja pyritään selvittämään tehokkain lähestymistapa rotoskoopatulle animaatiolle. Pohditaan mahdollisia käyttötarkoituksia työskentelytavalle ja pidetään myös mielessä mahdolliset tilanteet, joissa tämän animaatiotyylin hyväksikäyttö ei ole kannattavaa.
Tässä opinnäytetyössä tukitaan 3D-animaation käyttämistä rotoskooppauksen pohjana animaatiokokeilujen avulla. Kokeilut aloitetaan tekemällä yksinkertaisemman oton useaan kertaan hieman työskentelytapaa muuttaen, jotta löydettäisiin paras tapa lähestyä rotoskooppausta animaatiotekniikkana ja saataisiin selville, kuinka käytettävissä tällainen tapa animoida on. Toisen haastavamman oton aikana sovelletaan opittuja tekniikoita ja löydetään uusia ratkaisuja uskottavan rotoskooppianimaation luomiseen.
Kokeilujen ja tutkimuksen aikana selvisi, että 3D-animaation päälle rotoskoopattu materiaali soveltuu parhaiten haastavien ottojen työstämiseen 2D-animoiduissa projekteissa. Perinteiseen rotoskooppaamiseen verrattuna 3D-pohjamateriaali on tehokas joustavuutensa vuoksi, mutta työmääränsä takia tekniikka ei välttämättä ole tehokkain pidemmissä tuotannoissa, ainakaan päätyöskentelytapana.