Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Moocall-poikimasensorin käyttäjätyytyväisyys

Kosunen, Hanna (2019)

Avaa tiedosto
Kosunen Hanna.pdf (630.3Kt)
Lataukset: 


Kosunen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311616
Tiivistelmä
Karjan koot kasvavat tiloilla jatkuvasti. Poikimisten valvontaan ja tarkkailuun tarvitaan apuvälineitä, kun karjojen koko kasvaa. Moocall -poikimasensori on tullut markkinoille 2014. Poikimasensori ilmoittaa tilalliselle alkaneesta poikimisesta tekstiviestillä. Tilallinen pystyy ajoissa valvomaan ja tarvittaessa puuttumaan, jos poikimisessa ilmenee ongelmia. Suomessa laitteen jälleenmyyjä on Faba.

Faba Osk:n palveluihin kuuluu laaja valikoima erilaisia neuvontapalveluja karjatilallisille. Faban ydintoimintaa on karjan tuottavuuden parantaminen. Lisääntymisen, jalostamisen ja terveyden parantaminen kuuluvat palveluva-likoimaan sekä näihin kuuluva tarvike- ja eläinkauppa. Faban tarvikekaupassa on myynnissä Moocall-poikimasensori. Laitteen käyttöönottoon ja käyttöön on mahdollista saada neuvontaa Faban henkilökunnalta.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Moocall-poikimasensorin käyttäjätyytyväisyyttä ja tyytyväisyyttä Faban tarjoamiin palveluihin laitteeseen liittyen. Palvelua koskevien palautteiden perusteella Faba pystyy kehittämään palvelujaan ja lähettämään kehittämisehdotuksia Moocall -poikimasensoriin liittyen laitevalmistajalle. Tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselynä, jonka toimeksiantaja lähetti kaikille Faban kautta Moocall -poikimasensorin ostaneille lypsykarjatilallisille.

Tutkimuksessa selvisi, että laitteeseen ja Faban tarjoamiin palveluihin koskien laitetta oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Osa vastaajista kertoi parannettavaa olevan sekä laitteessa, että Faban tarjoamissa palveluissa laitteeseen liittyen. Laitteen käyttöön ottoon ja sen asentamiseen tarvittiin eniten neuvontaa. Laitteen oikealle kohdalle asentaminen koettiin haastavaksi ja laitteen oikealle kireydelle säätäminen vaikeaksi. Laitetta koskien ongelmia oli joko teknisissä vioissa tai siinä, miten laite pysyi eläimen hännässä. Paksuhäntäisille eläimille säätö ei ollut riittävä tai laite ei jostain muusta syystä pysynyt hännässä. Moocall -poikimasensoria on kehitetty ennen tämän tutkimuksen tekoa pysyvyyden osalta sillä, että ihon ja sensorin väliin tuleva matto on uusittu.

Laitteeseen liittyvät ongelmat informoidaan laitteen valmistajalle. Faban tarjoamissa palveluissa Moocall-poikimasensoriin liittyen on hieman parannettavaa. Suurin osa vastaajista ei nähnyt tarvetta neuvonnan lisää-miselle laitetta ja sen käyttöä koskien. Pieni osa vastaajista koki kuitenkin lisäneuvonnan olevan tarpeen, jolloin palvelua voisi kehittää tämän tiimoilta. Laitteen käyttöönottoon ja asennukseen eläimen häntään koettiin tarvit-tavan lisäpalvelua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste