Tiimityön kehittäminen päiväkodissa
Remes, Jaana (2019)
Remes, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311552
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka tehtiin Pyhäjärven kaupungin varhaiskasvatuspalveluille. Opinnäytetyössä tutkittiin tiimityötä Päiväkoti Hoijakassa. Tiimityöstä haluttiin selvittää, millaisena henkilökunta sen kokee sekä tapahtuuko tiimityössä muutosta uuden tiimi-ilta kokeilun myötä. Päiväkoti Hoijakassa aloitettiin keväällä 2018 pitämään tiimi-iltoja säännöllisesti kolmen viikon välein. Tiimi-iltojen työaika kerrytettiin 1,5 tunnin kokonaisuudeksi valtakunnallisesta työajanpidennyksestä. Valtakunnallinen työajanpidennys, kiky tuli voimaan kevään 2016 Suomen hallituksen tekemän talouspolitiikan myötä.
Tiimityö on käytössä useilla eri aloilla. Maailman muuttuessa tulee ihmisten osata työskennellä erilaisissa työyhteisöissä erilaisten ihmisten kanssa. Joskus eteen voi tulla yllättäviäkin tilanteita, jolloin täytyy olla valmis tekemään yhteistyötä tehokkaasti. Tällöin yksi suosittu työmenetelmä on tiimityö. Tiimityö on käytössä useilla eri aloilla niin kotimaassa kuin kansainvälisissä organisaatioissa. Suomalaisissa päiväkodeissa tiimityö on yksi käytetyimmistä ja tärkeimmistä työmenetelmistä. Tämän vuoksi on tärkeää työnantajan puolelta satsata tiimityöhön ja sen perusteisiin. Tiimi, joka toimii tehokkaasti ottaa huomioon jäsentensä erilaisuuden. Toimiva tiimi suunnittelee, kehittää ja arvioi toimintaansa eteenpäin luoden lapsille turvallisen kasvu- ja oppimisympäristön.
Opinnäytetyössä haastateltiin Päiväkoti Hoijakan henkilökuntaa. Haastatteluissa henkilökunnalta tiedusteltiin heidän näkemyksiään tiimityön tämän hetkisestä tilasta, sekä miten he kokivat tiimi-ilta kokeilun. Haastatteluja pidettiin kaksi. Ensimmäinen haastattelu pidettiin yksilöhaastatteluna, jossa jokainen haastatteluihin osallistunut henkilökunnan jäsen sai kertoa oman mielipiteensä tiimityöstä. Toinen haastattelu pidettiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelussa haastateltiin päiväkodin neljää eri tiimiä. Tiimit saivat tässä haastattelussa kertoa tiiminä kokemuksiaan tiimi-illoista.
Tiimityö koettiin hyväksi ja toimivaksi Päiväkoti Hoijakassa. Kehitettävää löytyi tiimipalavereiden järjestämisessä sekä suunnitteluajan saamisessa. Tiimityö koettiin antoisaksi ja tärkeäksi osaksi päiväkodissa tehtävää työtä. Toimivan tiimin tekijöiksi aineistosta löytyi useita eri asioita, joista tärkeimpänä pidettiin rakentavaa keskustelukulttuuria, jokaisen tiimin jäsenen asiantuntijuuden arvostamista sekä yhteisen tiimisopimuksen noudattamista. Tiimi-ilta kokeilu koettiin päiväkodissa hyväksi toimintamalliksi, joka lisää tiimityöskentelyn tehoa sekä antaa sille lisää aikaa suunnitella, arvioida ja kehittää toimintaansa. Kehittämisehdotukseksi tiimi-ilta kokeiluun päiväkodin henkilökunta esitti ajankohdan miettimisen, esimerkiksi eri tiimeillä eri iltoina. Asialistan tekeminen tulevaisuuden tiimi-iltoihin koettiin myös tärkeäksi parantamisehdotukseksi
Tiimityö on käytössä useilla eri aloilla. Maailman muuttuessa tulee ihmisten osata työskennellä erilaisissa työyhteisöissä erilaisten ihmisten kanssa. Joskus eteen voi tulla yllättäviäkin tilanteita, jolloin täytyy olla valmis tekemään yhteistyötä tehokkaasti. Tällöin yksi suosittu työmenetelmä on tiimityö. Tiimityö on käytössä useilla eri aloilla niin kotimaassa kuin kansainvälisissä organisaatioissa. Suomalaisissa päiväkodeissa tiimityö on yksi käytetyimmistä ja tärkeimmistä työmenetelmistä. Tämän vuoksi on tärkeää työnantajan puolelta satsata tiimityöhön ja sen perusteisiin. Tiimi, joka toimii tehokkaasti ottaa huomioon jäsentensä erilaisuuden. Toimiva tiimi suunnittelee, kehittää ja arvioi toimintaansa eteenpäin luoden lapsille turvallisen kasvu- ja oppimisympäristön.
Opinnäytetyössä haastateltiin Päiväkoti Hoijakan henkilökuntaa. Haastatteluissa henkilökunnalta tiedusteltiin heidän näkemyksiään tiimityön tämän hetkisestä tilasta, sekä miten he kokivat tiimi-ilta kokeilun. Haastatteluja pidettiin kaksi. Ensimmäinen haastattelu pidettiin yksilöhaastatteluna, jossa jokainen haastatteluihin osallistunut henkilökunnan jäsen sai kertoa oman mielipiteensä tiimityöstä. Toinen haastattelu pidettiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelussa haastateltiin päiväkodin neljää eri tiimiä. Tiimit saivat tässä haastattelussa kertoa tiiminä kokemuksiaan tiimi-illoista.
Tiimityö koettiin hyväksi ja toimivaksi Päiväkoti Hoijakassa. Kehitettävää löytyi tiimipalavereiden järjestämisessä sekä suunnitteluajan saamisessa. Tiimityö koettiin antoisaksi ja tärkeäksi osaksi päiväkodissa tehtävää työtä. Toimivan tiimin tekijöiksi aineistosta löytyi useita eri asioita, joista tärkeimpänä pidettiin rakentavaa keskustelukulttuuria, jokaisen tiimin jäsenen asiantuntijuuden arvostamista sekä yhteisen tiimisopimuksen noudattamista. Tiimi-ilta kokeilu koettiin päiväkodissa hyväksi toimintamalliksi, joka lisää tiimityöskentelyn tehoa sekä antaa sille lisää aikaa suunnitella, arvioida ja kehittää toimintaansa. Kehittämisehdotukseksi tiimi-ilta kokeiluun päiväkodin henkilökunta esitti ajankohdan miettimisen, esimerkiksi eri tiimeillä eri iltoina. Asialistan tekeminen tulevaisuuden tiimi-iltoihin koettiin myös tärkeäksi parantamisehdotukseksi