Asiakastyytyväisyyskysely henkilöstöravintolaan - Case Yritys X
Pajulahti, Ronja (2019)
Pajulahti, Ronja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311539
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää yritys X:n henkilöstöravintolan asiakkaiden tyytyväisyyttä henkilöstöravintolan palveluihin. Viimeisimmästä asiakastyytyväisyyskyselystä on jo pidemmän aikaa, joten uuden kyselyn järjestäminen oli enemmän kuin ajankohtainen.
Tämä opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosista. Teoriaosuudessa käsitellään suomalaisten lounasruokatottumuksia sekä henkilöstöravintoloissa työskentelevien ammattilaisten perehtyneisyyttä aiheeseen. Suomalaisten lounasruokatottumuksista käy ilmi, että kolmasosa suomalaisista syö päivittäin ravitsemispalveluiden tuottamia aterioita. Aterioiden ravitsemuksellisella laadulla on eroja: esimerkiksi kouluruuat ovat usein hyvälaatuisia, mutta niin sanotut ravintolalounaat ovat usein heikkolaatuisia niiden sisältäessä runsaasti tyydyttymätöntä rasvaa sekä suolaa ja vain vähän ravintoaineita. Avain parempaan tarjoiltavaan ruokaan onkin keittiöhenkilöstön perehdyttäminen aiheeseen. Henkilöstöravintola on myös tärkeä osa yrityksen asiakaspalvelua: tyytyväinen henkilöstö palvelee asiakkaat paremmin ja myös liiketoiminta hyötyy tästä. Yrityksen on hyvä tarkastella asiakkaidensa tyytyväisyyttä säännöllisesti, jotta asiakkaat palaavat yritykseen uudelleen.
Tutkimusosuudessa käydään läpi tutkimusmenetelmiä sekä tutkimuksen tulokset. Kysely toteutettiin helmi-maaliskuussa 2019. Vastauksia kyselyyn saatiin 83 – hieman yli kolmannes yrityksen henkilöstöstä. Keskivertovastaaja kyselyssä oli kokoaikaisesti työskentelevä nainen. Kyselyssä arvioitiin tyytyväisyyttä henkilöstöravintolan tarjoamaan aamiaiseen, lounaaseen, salaattibuffetiin sekä vitriinituotteisiin.
Kaikista tyytyväisintä henkilöstö oli aamiaiseen ja vähiten tyytyväisiä vitriinituotteisiin. Avoimissa palautteissa korostui asiakkaiden toive tasalaatuisesta tuotteesta niin aamiaisella kuin lounaallakin sekä asiakkaiden toiveet terveellisistä vaihtoehdoista. Terveellisiä vaihtoehtoja toivottiin niin aamiaiselle, lounaalle kuin vitriinituotteisiinkin. Saatu palaute käydään läpi keittiöhenkilöstön kanssa ja palautteita hyödynnetään ruokalistasuunnittelussa sekä toiminnan kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosista. Teoriaosuudessa käsitellään suomalaisten lounasruokatottumuksia sekä henkilöstöravintoloissa työskentelevien ammattilaisten perehtyneisyyttä aiheeseen. Suomalaisten lounasruokatottumuksista käy ilmi, että kolmasosa suomalaisista syö päivittäin ravitsemispalveluiden tuottamia aterioita. Aterioiden ravitsemuksellisella laadulla on eroja: esimerkiksi kouluruuat ovat usein hyvälaatuisia, mutta niin sanotut ravintolalounaat ovat usein heikkolaatuisia niiden sisältäessä runsaasti tyydyttymätöntä rasvaa sekä suolaa ja vain vähän ravintoaineita. Avain parempaan tarjoiltavaan ruokaan onkin keittiöhenkilöstön perehdyttäminen aiheeseen. Henkilöstöravintola on myös tärkeä osa yrityksen asiakaspalvelua: tyytyväinen henkilöstö palvelee asiakkaat paremmin ja myös liiketoiminta hyötyy tästä. Yrityksen on hyvä tarkastella asiakkaidensa tyytyväisyyttä säännöllisesti, jotta asiakkaat palaavat yritykseen uudelleen.
Tutkimusosuudessa käydään läpi tutkimusmenetelmiä sekä tutkimuksen tulokset. Kysely toteutettiin helmi-maaliskuussa 2019. Vastauksia kyselyyn saatiin 83 – hieman yli kolmannes yrityksen henkilöstöstä. Keskivertovastaaja kyselyssä oli kokoaikaisesti työskentelevä nainen. Kyselyssä arvioitiin tyytyväisyyttä henkilöstöravintolan tarjoamaan aamiaiseen, lounaaseen, salaattibuffetiin sekä vitriinituotteisiin.
Kaikista tyytyväisintä henkilöstö oli aamiaiseen ja vähiten tyytyväisiä vitriinituotteisiin. Avoimissa palautteissa korostui asiakkaiden toive tasalaatuisesta tuotteesta niin aamiaisella kuin lounaallakin sekä asiakkaiden toiveet terveellisistä vaihtoehdoista. Terveellisiä vaihtoehtoja toivottiin niin aamiaiselle, lounaalle kuin vitriinituotteisiinkin. Saatu palaute käydään läpi keittiöhenkilöstön kanssa ja palautteita hyödynnetään ruokalistasuunnittelussa sekä toiminnan kehittämisessä.