Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsi oppii ja osallistuu : Projektimalli Lapinlahden varhaiskasvatuksen käyttöön

Rissanen, Riikka; Savolainen, Sari (2019)

 
Avaa tiedosto
Lapsi oppii ja osallistuu - projektimalli Lapinlahden varhaiskasvatuksen käyttöön (1.932Mt)
Lataukset: 


Rissanen, Riikka
Savolainen, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411814
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa toteutettava toiminta perustuu varhaiskasvatuslakiin. Varhaiskasvatusta ohjaavat varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelma sekä näitä tarkentavat asetukset. Vuonna 2016 uudistettu varhaiskasvatuksen perusteet korostavat lapsen osallisuutta ja projektityöskentelyä varhaiskasvatuksessa. Perusteita on tarkennettu joulukuussa 2018. Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatusta, jossa tavoitteena on tukea lapsen yksilöllistä kehitystä opetuksen, kasvatuksen ja hoidon keinoin. Kasvatusta tulee toteuttaa lapsen ja vanhempien toiveita kuunnellen.

Lapsen osallisuus oli opinnäytetyössämme keskeinen aihe. Lapsen osallisuus on monitasoista. Se ei tarkoita yksittäisiä menetelmiä tai projektityöskentelyä vaan sen perusta on lapsen toimijuudessa. Lapsi saa osallistua ideointiin, tiedon hankintaan ja päätöksentekoon. Siihen kuuluu myös toiminnan suunnittelua ja arviointia. Osallisuus on lapsen kuulumista yhteisöönsä ja hänen vaikutusmahdollisuuksiaan itseään koskeviin asioihin. Kasvattajalla on olennainen merkitys lapsen osallisuuden toteutumisessa ja yksilöllisyyden tukemisessa varhaiskasvatuksessa.

Työllä kannustetaan projektityöskentelyyn ja lasten kuuntelemiseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös ohjevihkonen, jossa esitellään projektimalli, jota testattiin tammikuussa 2019 Alapitkän päiväkodissa toteutetussa pienessä projektissa. Sen lopputuloksena syntyi esioppilaille ja heidän perheilleen liikunnallinen Perheilta, joka suunniteltiin lasten toiveiden ja ideoiden pohjalta. Projektityöskentelymallia kehitettiin italialaista Reggio Emilia -pedagogiikkaa ja projektioppaiden ohjeita yhdistelemällä.

Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Lapinlahden kunnan varhaiskasvatus. Työ on toiminnallinen kehittämistyö, jossa käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmiä olivat havainnointi, haastattelut, kyselyt, toimintatutkimus ja päiväkirja.

Jatkotutkimusaiheeksi nostetaan Lapsen osallisuuden toteutuminen Lapinlahden varhaiskasvatuksessa sekä projektityöskentelyn toteutuminen toiminnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste