Näkökulmia pk-yrityksen kilpailukykyyn ja kilpailuetuun B2B- kaupassa
Pentikäinen, Sanna (2019)
Pentikäinen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411759
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pk-yrityksen kilpailukykyyn ja kilpailuetuun vaikuttavia tekijöitä myynnin ja markkinoinnin näkökulmista. Jotta työ olisi mahdollisimman monipuolinen ja objektiivinen, on työssä tutkittu markkinoinnin ja myynnin lisäksi myös viestintää ja työhyvinvointia. Työn monipuolisuuden vuoksi on tutkittu myös jonkin verran muitakin yrityksen toimintaan ja menestykseen vaikuttavia tekijöitä, kuten esimerkiksi brändiä ja myyntiä. Muita keskeisiä käsitteitä työssä ovat sisäinen ja ulkoinen markkinointi ja niiden merkitys b-2-b kaupassa. Aiheita käsitellään käytännöllisistä näkökulmista, joten taloudellinen ja analyyttinen näkökulma on tässä työssä jätetty vähemmälle.
Työn tavoitteena on kehittää työn tilaajalle yksilöity myynnin ja markkinoinnin työkalu oman myynnin ja markkinoinnin johtamisen avuksi tulevaisuudessa b-2-b kaupassa.
Työn toimeksiantaja toimii rakennusalalla, jolloin merkittävässä roolissa onnistuneessa markkinointiviestinnässä on myös henkilöstö. Yksi tämän työn näkökulmista onkin se, että koko henkilöstö osallistuu esimerkiksi myyntiin, markkinointiin ja viestintään ja ovat näin ollen osa yrityksen markkinointi- ja toimintastrategiaa. Keskeisiä käsitteitä on pyritty tutkimaan monipuolisesti eri lähteistä, jotta työn luotettavuus ja objektiivisuus säilyisivät.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on kehittämistyö, joka on toteutettu kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Työtä on täydennetty kehitystyön menetelmien ja havainnoinnin, sekä monipuolisen kansainvälisen lähdekirjallisuuden avulla. Työhön on lisäksi haastateltu toimeksiantajan edustajia, jotta tutkimus vastaisi mahdollisimman hyvin tilaajan tarvetta. Työ on pyritty toteuttamaan mahdollisimman virheettömästi, eettisesti ja noudattaen hyvää tieteellistä käytäntöä.
Työssä käytetyn tutkimusaineiston perusteella voisi todeta, että työhyvinvoinnilla, markkinoinnilla ja viestinnällä on erittäin suuri merkitys yrityksen brändiin ja myyntiin ja sitä kautta yrityksen kilpailukykyyn ja menestykseen. On kuitenkin hyvä huomioida, että tässä työssä esimerkiksi taloudelliset näkökulmat on rajattu ulkopuolelle, joten yrityksen kilpailukykyyn ja menestykseen vaikuttavat muutkin tekijät, kuin tässä työssä huomioidut. Lisäksi tässä työssä on aiheita rajattu myös rajausten sisäpuolella, jotta on voitu keskittyä asiakkaan kannalta olennaisiin tekijöihin. Siksi tämä tutkimus ei kerro kokonaiskuvaa kaikista tekijöistä, joilla on vaikutusta yrityksen kilpailukykyyn ja menestykseen.
Työn tavoitteena on kehittää työn tilaajalle yksilöity myynnin ja markkinoinnin työkalu oman myynnin ja markkinoinnin johtamisen avuksi tulevaisuudessa b-2-b kaupassa.
Työn toimeksiantaja toimii rakennusalalla, jolloin merkittävässä roolissa onnistuneessa markkinointiviestinnässä on myös henkilöstö. Yksi tämän työn näkökulmista onkin se, että koko henkilöstö osallistuu esimerkiksi myyntiin, markkinointiin ja viestintään ja ovat näin ollen osa yrityksen markkinointi- ja toimintastrategiaa. Keskeisiä käsitteitä on pyritty tutkimaan monipuolisesti eri lähteistä, jotta työn luotettavuus ja objektiivisuus säilyisivät.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on kehittämistyö, joka on toteutettu kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Työtä on täydennetty kehitystyön menetelmien ja havainnoinnin, sekä monipuolisen kansainvälisen lähdekirjallisuuden avulla. Työhön on lisäksi haastateltu toimeksiantajan edustajia, jotta tutkimus vastaisi mahdollisimman hyvin tilaajan tarvetta. Työ on pyritty toteuttamaan mahdollisimman virheettömästi, eettisesti ja noudattaen hyvää tieteellistä käytäntöä.
Työssä käytetyn tutkimusaineiston perusteella voisi todeta, että työhyvinvoinnilla, markkinoinnilla ja viestinnällä on erittäin suuri merkitys yrityksen brändiin ja myyntiin ja sitä kautta yrityksen kilpailukykyyn ja menestykseen. On kuitenkin hyvä huomioida, että tässä työssä esimerkiksi taloudelliset näkökulmat on rajattu ulkopuolelle, joten yrityksen kilpailukykyyn ja menestykseen vaikuttavat muutkin tekijät, kuin tässä työssä huomioidut. Lisäksi tässä työssä on aiheita rajattu myös rajausten sisäpuolella, jotta on voitu keskittyä asiakkaan kannalta olennaisiin tekijöihin. Siksi tämä tutkimus ei kerro kokonaiskuvaa kaikista tekijöistä, joilla on vaikutusta yrityksen kilpailukykyyn ja menestykseen.