Development of Brewery Tour Experience : Case Pyynikin Brewing Company
Peltonummi, Reeta (2019)
Peltonummi, Reeta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057648
Tiivistelmä
Pienpanimot ovat hiljattain lisänneet suosiotaan Suomessa, mikä on johtanut pienpanimotuotteiden markkinaosuuden kasvuun. Panimokierroksilla pienpanimot voivat sitoa asiakkaat tiiviimmin brändiinsä ja tarjota autenttisia ja ainutlaatuisia kokemuksia. Siitä huolimatta, että maailmalla panimoturismi on paikoitellen menestyksekästä, tieteellinen tutkimus aiheesta on vielä vähäistä. Tämän tutkimustyön tavoitteena olikin selvittää, mitä elementtejä menestyneet panimokierrokset sisältävät sekä miten on mahdollista kehittää panimokierroksista arvostettuja matkailupalveluita.
Tutkimustyön toimeksiantajana toimii Pyynikin Brewing Company, ja tutkimuksen tulokset toimivat kehitysehdotuksina yrityksen panimokierrokselle. Työn teoreettinen tausta koostuu palvelumuotoilusta, asiakaskokemuksesta, panimoturismista sekä viiniturismista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa menetelminä käytettiin haastattelun analyysia, havainnointitutkimusta sekä asiakaskyselyn analyysia. Haastattelulla kerättiin tietoa toimeksiantajan nykyisestä panimokierroksesta ja havainnointitutkimuksella kierroksiin sisältyvistä elementeistä Kyrö Distillery Companyssa ja Nokian Panimo Oy:llä. Lisäksi asiakaskyselyllä koottiin yhteen toimeksiantajan nykyisten asiakkaiden mielipiteitä panimokierroksesta.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaiden aistien, erityisesti näköaistin, käyttö kaipaa tehostamista kokemuksen aikana. Jotta asiakkaille olisi mahdollista luoda mieleenpainuva kokemus, oluen valmistusprosessin visualisointi, siinä käytettävien ainesosien havainnollistaminen, oluiden makuja täydentävien ruokamaistiaisten lisäys kierrokseen sekä maistelualueen kehittäminen ovat tarpeen.
Tulokset tuottivat laajan kattauksen kehitysideoita toimeksiantajalle heidän panimokierroksensa kehittämistä varten. Lisäksi ne ovat myös muiden pienpanimoiden käytettävissä heidän panimokierroksiensa kehittämiseksi.
Craft breweries have recently increased their popularity in Finland, which has led to craft brewed beverages expanding their market. Brewery tours offered by these companies have the possibility to connect the customers tighter to the brand while they offer consumer authentic and unique experiences. Although worldwide there are successful brewery tourism locations, literature concerning the elements included in successful brewery tours is limited. Thus, the aim for this research was to find answers to which aspects are included in successful brewery tour experiences and how it is possible to develop brewery tours into valuable tourism services.
The commissioner of the thesis is Pyynikin Brewing Company and the research results were used to give development suggestions for their brewery tour. The theoretical framework consists of the concepts of Experience Design, Customer Service Experience, Brewery Tourism and Vinery Tourism. The primary data was gathered with qualitative methods in forms of interview, observation and survey. The interview was conducted to gather information on the current brewery tour of the commissioner, observations in Kyrö Distillery Company and in Nokian Panimo Oy to gather information on the elements used in beverage tours and the survey in Pyynikin Brewing Company to gather the opinions on the current customers of the commissioner.
The main results of the research implicated that the customers’ senses, especially the sense of sight, need to be engaged better during the brewery tour experience. A visualization of the brewing process, illustration of the ingredients used in it, addition of snacks to complement the flavour of the beverages and customization of the tasting area are needed to create a memorable experience for the customers.
The results of the research brought encompassing development ideas for how the commissioner’s brewery tour experience could be developed. Additionally, these development ideas can be used by other craft breweries to receive ideas on how to develop theirs.
Tutkimustyön toimeksiantajana toimii Pyynikin Brewing Company, ja tutkimuksen tulokset toimivat kehitysehdotuksina yrityksen panimokierrokselle. Työn teoreettinen tausta koostuu palvelumuotoilusta, asiakaskokemuksesta, panimoturismista sekä viiniturismista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa menetelminä käytettiin haastattelun analyysia, havainnointitutkimusta sekä asiakaskyselyn analyysia. Haastattelulla kerättiin tietoa toimeksiantajan nykyisestä panimokierroksesta ja havainnointitutkimuksella kierroksiin sisältyvistä elementeistä Kyrö Distillery Companyssa ja Nokian Panimo Oy:llä. Lisäksi asiakaskyselyllä koottiin yhteen toimeksiantajan nykyisten asiakkaiden mielipiteitä panimokierroksesta.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaiden aistien, erityisesti näköaistin, käyttö kaipaa tehostamista kokemuksen aikana. Jotta asiakkaille olisi mahdollista luoda mieleenpainuva kokemus, oluen valmistusprosessin visualisointi, siinä käytettävien ainesosien havainnollistaminen, oluiden makuja täydentävien ruokamaistiaisten lisäys kierrokseen sekä maistelualueen kehittäminen ovat tarpeen.
Tulokset tuottivat laajan kattauksen kehitysideoita toimeksiantajalle heidän panimokierroksensa kehittämistä varten. Lisäksi ne ovat myös muiden pienpanimoiden käytettävissä heidän panimokierroksiensa kehittämiseksi.
Craft breweries have recently increased their popularity in Finland, which has led to craft brewed beverages expanding their market. Brewery tours offered by these companies have the possibility to connect the customers tighter to the brand while they offer consumer authentic and unique experiences. Although worldwide there are successful brewery tourism locations, literature concerning the elements included in successful brewery tours is limited. Thus, the aim for this research was to find answers to which aspects are included in successful brewery tour experiences and how it is possible to develop brewery tours into valuable tourism services.
The commissioner of the thesis is Pyynikin Brewing Company and the research results were used to give development suggestions for their brewery tour. The theoretical framework consists of the concepts of Experience Design, Customer Service Experience, Brewery Tourism and Vinery Tourism. The primary data was gathered with qualitative methods in forms of interview, observation and survey. The interview was conducted to gather information on the current brewery tour of the commissioner, observations in Kyrö Distillery Company and in Nokian Panimo Oy to gather information on the elements used in beverage tours and the survey in Pyynikin Brewing Company to gather the opinions on the current customers of the commissioner.
The main results of the research implicated that the customers’ senses, especially the sense of sight, need to be engaged better during the brewery tour experience. A visualization of the brewing process, illustration of the ingredients used in it, addition of snacks to complement the flavour of the beverages and customization of the tasting area are needed to create a memorable experience for the customers.
The results of the research brought encompassing development ideas for how the commissioner’s brewery tour experience could be developed. Additionally, these development ideas can be used by other craft breweries to receive ideas on how to develop theirs.