Instagram-markkinoinnin vaikutukset nuorten aikuisten kulutuskäyttäytymiseen
Martola, Selina (2019)
Martola, Selina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611963
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä nuoret aikuiset ovat Instagramissa tapahtuvasta markkinoinnista, ja miten se vaikuttaa heidän kulutuskäyttäytymiseensä. Instagram on nopeasti kasvanut, maailmanlaajuisesti suosittu sosiaalisen median kanava. Suosion kasvun myötä sovellus on tarjonnut markkinoijille uusia mahdollisuuksia tavoittaa kohderyhmänsä erilaisissa markkinointimenetelmillä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä keskityttiin sosiaaliseen mediaan, markkinointiin Instagramissa ja kulutuskäyttäytymiseen. Opinnäytetyötä varten tehtiin sähköinen kysely, jonka kohderyhmänä olivat 18–30-vuotiaat Instagramin käyttäjät. Kyselyn linkki jaettiin suljetussa Facebook-ryhmässä, joka valikoitui sen jäsenmäärän, tarkoituksen sekä itse jäsenten mukaan.
Kyselyyn saatiin 207 vastausta. Selvityksen mukaan markkinointi koetaan mielenkiinnottomaksi ja hieman ärsyttäväksikin, eikä siihen luoteta. Vaikuttajamarkkinointi jakaa mielipiteitä, mutta valtaosa kokee vaikuttajan mainostaman tuotteen houkuttelevammaksi, kuin tavallisen mainoksen. Vaikuttajan käyttämät tuotteet kiinnostavat vastaajia, mutta pieni osa ostaisi samoja tuotteita kuin hänen seuraamansa vaikuttaja. Valtaosa vastaajista ei luota vaikuttajan mielipiteeseen mainostamastaan tuotteesta.
Markkinointi vaikuttaa joltain osin nuorten aikuisten kulutuskäyttäytymiseen, mutta markkinoinnin tulee olla erittäin hyvin kohdennettua, jotta se olisi toimivaa ja käyttäjä näkisi vain täysin itselleen osuvia mainoksia. Markkinointi ei ole toimivaa jokaiselle samaan kohderyhmään kuuluvalle, sillä käyttäjien Instagramin käyttö on erilaista. Parhaiten markkinointi toimii niille, jotka viettävät paljon aikaa Instagramissa etsien tietoa ja seuraten itseään kiinnostavia asioita ja tilejä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä keskityttiin sosiaaliseen mediaan, markkinointiin Instagramissa ja kulutuskäyttäytymiseen. Opinnäytetyötä varten tehtiin sähköinen kysely, jonka kohderyhmänä olivat 18–30-vuotiaat Instagramin käyttäjät. Kyselyn linkki jaettiin suljetussa Facebook-ryhmässä, joka valikoitui sen jäsenmäärän, tarkoituksen sekä itse jäsenten mukaan.
Kyselyyn saatiin 207 vastausta. Selvityksen mukaan markkinointi koetaan mielenkiinnottomaksi ja hieman ärsyttäväksikin, eikä siihen luoteta. Vaikuttajamarkkinointi jakaa mielipiteitä, mutta valtaosa kokee vaikuttajan mainostaman tuotteen houkuttelevammaksi, kuin tavallisen mainoksen. Vaikuttajan käyttämät tuotteet kiinnostavat vastaajia, mutta pieni osa ostaisi samoja tuotteita kuin hänen seuraamansa vaikuttaja. Valtaosa vastaajista ei luota vaikuttajan mielipiteeseen mainostamastaan tuotteesta.
Markkinointi vaikuttaa joltain osin nuorten aikuisten kulutuskäyttäytymiseen, mutta markkinoinnin tulee olla erittäin hyvin kohdennettua, jotta se olisi toimivaa ja käyttäjä näkisi vain täysin itselleen osuvia mainoksia. Markkinointi ei ole toimivaa jokaiselle samaan kohderyhmään kuuluvalle, sillä käyttäjien Instagramin käyttö on erilaista. Parhaiten markkinointi toimii niille, jotka viettävät paljon aikaa Instagramissa etsien tietoa ja seuraten itseään kiinnostavia asioita ja tilejä.