Wärtsilä 31 -moottoriin sulautettu UNIC-automaatiojärjestelmä: suorituskyvyn optimointi ja vianetsintä
Raatikainen, Mika (2019)
Raatikainen, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712127
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Wärtsilä 31 -moottoria ja toisen sukupolven UNICmoottorin automaatiojärjestelmää. Moottorin automaatiojärjestelmä on kehittynyt anturien määrän kasvaessa ja moottorin toimintojen sekä ohjelmiston älykkyyden lisääntyessä haastavaksi ohjata ja käyttää. Tutkimukselle nähtiin tarve, koska koeajo-osastojen sähköasentajat ovat kohdanneet haasteita Wärtsilä 31 -moottoreita koeajaessaan. Wärtsilä 31 -moottoria koeajavat sähköasentajat tarvitsevat syvällisempää asiantuntemusta moottorin ohjelmistosta voidakseen optimoida moottorin optimaaliseen suorituskykyyn sekä löytääkseen nopeammin mahdollisia vikoja. Tutkimuksen aikana oltiin Wärtsilä 31 -moottoreiden koeajotapahtumissa sekä luokitusajotapahtumissa, joista kerättiin tietoa ja kokemusta moottorin ohjelmistosta ja parametreista sekä niiden vaikutuksesta moottorin toimintoihin. Koeajotapahtumissa oli mukana monia moottoriasiantuntijoita, joiden kanssa tehtiin yhteistyötä. Tutkimuksen aikana käydyistä koeajotapahtumista selkiytyi moottorin ohjelmiston käyttämisen haasteellisuus. Selkiytyi myös, että työohjeen rakentamiseen tarvitaan huomattavasti enemmän aikaa ja syvällistä perehtymistä Wärtsilä 31 -moottorin ohjelmistoon. Tästä johtuen päädyttiin johtopäätökseen, että tutkimustyö keskittyy Wärtsilä 31 -moottorin sekä toisen sukupolven UNIC-automaatiojärjestelmän perustoimintoihin. Työohje tehdään jatkokehitystyönä tämän tutkimustyön jälkeen. Tässä opinnäytetyössä erilaiset asiakokonaisuudet liittyvät toisiinsa alusta loppuun muodostaen laajan käsityksen markkinatrendeistä moottorin ohjelmistoon. Tutkimustyön kirjoittaminen opetti paljon perusasioista koskien Wärtsilä 31 - moottoria ja toisen sukupolven UNIC- automaatiojärjestelmää sekä miten ohjelmiston parametrit ovat suuressa roolissa laajassa kokonaisuudessa.
The thesis deals with the Wärtsilä 31 engine and the second-generation UNIC engine automation system. As the number of sensors and engine functions increases and the software becomes more intelligent the engine automation system has become more challenging to control and operate. There was a need for the research because the electricians of the test run unit have encountered challenges when testing the Wärtsilä 31 engines in the test run. The electricians of the test run need deeper knowledge of the Wärtsilä 31 engine software in order to optimize engine performance and to find the faults faster. During the research, information and experience from engine software and parameters and their effects on engine operation was gathered from Wärtsilä 31 engines test run and classification tests. There were many engineers and engine experts with whom cooperation was made in engine tests. During the research, the challenges of using the engine software became clearer from the test run events. It also became very clear that much more time and in-depth knowledge of Wärtsilä 31 engine software is needed to build a working instruction for optimization of software parameters. As a result of the research, it was concluded that the research will focus on the basic functions of the Wärtsilä 31 engine and the second-generation UNIC automation system. The work instructions will be done as a further process after this research. The different topics are connected to each other in the research and form a wide understanding of the market trends to the engine software. The writing of the thesis taught a lot about the basics of the Wärtsilä 31 engine and the second-generation UNIC automation system, and the significance of the parameters of the software in a large entity.
The thesis deals with the Wärtsilä 31 engine and the second-generation UNIC engine automation system. As the number of sensors and engine functions increases and the software becomes more intelligent the engine automation system has become more challenging to control and operate. There was a need for the research because the electricians of the test run unit have encountered challenges when testing the Wärtsilä 31 engines in the test run. The electricians of the test run need deeper knowledge of the Wärtsilä 31 engine software in order to optimize engine performance and to find the faults faster. During the research, information and experience from engine software and parameters and their effects on engine operation was gathered from Wärtsilä 31 engines test run and classification tests. There were many engineers and engine experts with whom cooperation was made in engine tests. During the research, the challenges of using the engine software became clearer from the test run events. It also became very clear that much more time and in-depth knowledge of Wärtsilä 31 engine software is needed to build a working instruction for optimization of software parameters. As a result of the research, it was concluded that the research will focus on the basic functions of the Wärtsilä 31 engine and the second-generation UNIC automation system. The work instructions will be done as a further process after this research. The different topics are connected to each other in the research and form a wide understanding of the market trends to the engine software. The writing of the thesis taught a lot about the basics of the Wärtsilä 31 engine and the second-generation UNIC automation system, and the significance of the parameters of the software in a large entity.