Lorukuvat varhaiskasvatuksen kulttuuriperintökasvatuksessa : "Tassunjälkiä Turkansaaressa"
Koukkari, Piia; Uusitalo, Anu (2019)
Koukkari, Piia
Uusitalo, Anu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712334
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä on kehitetty välineitä ja menetelmiä Turkansaaren ulkomuseon varhaiskasvatukselliseen kulttuuriperintökasvatustyöhön. Yhteistyökumppanina on Oulun kaupungin Museo- ja tiedekeskus Luuppi ja toimintaympäristönä pohjoispohjalainen Turkansaaren ulkomuseo. Tuotekehitystyön kohteeksi valittiin varhaiskasvatuksen puitteissa museossa kasvattajiensa kanssa vieraileville 3-5-vuotiaille lapsille suunnattu kulttuuriperintökasvatusmateriaali ja -menetelmät, jotka sopivat museoon erityisenä oppimisympäristönä. Tuotimme lorukuvia, joitten avulla tarjotaan motivoivaa ja innostavaa, lapsentasoista tietoutta alueemme kulttuuriperinteestä ja Turkansaaren ulkomuseosta sinänsä. Oleellisena osana työtämme on museoalueen hyödyntäminen elämyksiä tuottavana oppimisympäristönä sekä ilmiöpohjaisen oppimisen pedagoginen malli ja museoille ominainen tutkiva ja pohtiva lähestymistapa toiminnan muotona.
Tarkastelemme opinnäytetyömme aihepiiriä ja siinä tuottamiamme materiaaleja suomalaisen varhaiskasvatuksen teoreettisessa viitekehyksessä asiakaslähtöisesti ja museopedagogiikkaa huomioiden. Opinnäytetyössämme on tärkeänä tietoperustana monialainen, projektiharjoittelussa kartuttamamme tieto toimijoista itsestään lähtevistä tarpeista, haasteista ja toiveista sekä kokemuksista, joitten pohjalta toimijalähtöistä kehittämistyötä voidaan toteuttaa nimenomaan asiakkaan suunnassa. Asiakkaana voidaan tämän opinnäytetyön osalta tarkastella niin varhaiskasvatuksen puitteissa toimintaan osallistuvaa lasta tai ryhmää tai ammattikasvattajia, viime kädessä museotoimijaa sinänsä.
Keräämämme palaute mahdollisti kehitystyömme analysoinnin ja opinnäytetyöraportin laatimisen. Lopputuotteena syntyi tavoitteidemme mukainen lorukuvamateriaali, joka sopii Turkansaaren ulkomuseoon erityisenä oppimisympäristönä. Lorukuvat vähentävät varhaiskasvattajan suunnittelutarvetta valmiiksi laadittuna, museovierailua elävöittävänä kokonaisuutena, joka tarjonnee uusia ideoita 3-5-vuotiaitten kulttuuriperintökasvatukseen yleensäkin. Myös Turkansaaren ulkomuseo toimijana hyötyy opinnäytetyömme tuloksista saadessaan työkalun varhaiskasvatuksellisiin toimintoihinsa ja säästäen suunnittelu- ja ohjausresursseja. Lapsetkin pitivät materiaalista. Lorujen varsinaisesta kuvituksesta ja lopputyöstämisestä vastaa museopedagogisella ammattitaidollaan valitsemallaan tavalla toimeksiantaja. Materiaalia voidaan koota erilaisiksi aihekokonaisuuksiksi tai reitistöiksi sekä kehittää edelleen erilaisia asiakastarpeita vastaavaksi tarinallistamalla, käsityöllisin keinoin, tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen tai graafisen suunnittelun ammattilaisten toimesta. Lorujen kääntäminen eri kielille palvelisi myös monikulttuurista asiakaskuntaa.
Tarkastelemme opinnäytetyömme aihepiiriä ja siinä tuottamiamme materiaaleja suomalaisen varhaiskasvatuksen teoreettisessa viitekehyksessä asiakaslähtöisesti ja museopedagogiikkaa huomioiden. Opinnäytetyössämme on tärkeänä tietoperustana monialainen, projektiharjoittelussa kartuttamamme tieto toimijoista itsestään lähtevistä tarpeista, haasteista ja toiveista sekä kokemuksista, joitten pohjalta toimijalähtöistä kehittämistyötä voidaan toteuttaa nimenomaan asiakkaan suunnassa. Asiakkaana voidaan tämän opinnäytetyön osalta tarkastella niin varhaiskasvatuksen puitteissa toimintaan osallistuvaa lasta tai ryhmää tai ammattikasvattajia, viime kädessä museotoimijaa sinänsä.
Keräämämme palaute mahdollisti kehitystyömme analysoinnin ja opinnäytetyöraportin laatimisen. Lopputuotteena syntyi tavoitteidemme mukainen lorukuvamateriaali, joka sopii Turkansaaren ulkomuseoon erityisenä oppimisympäristönä. Lorukuvat vähentävät varhaiskasvattajan suunnittelutarvetta valmiiksi laadittuna, museovierailua elävöittävänä kokonaisuutena, joka tarjonnee uusia ideoita 3-5-vuotiaitten kulttuuriperintökasvatukseen yleensäkin. Myös Turkansaaren ulkomuseo toimijana hyötyy opinnäytetyömme tuloksista saadessaan työkalun varhaiskasvatuksellisiin toimintoihinsa ja säästäen suunnittelu- ja ohjausresursseja. Lapsetkin pitivät materiaalista. Lorujen varsinaisesta kuvituksesta ja lopputyöstämisestä vastaa museopedagogisella ammattitaidollaan valitsemallaan tavalla toimeksiantaja. Materiaalia voidaan koota erilaisiksi aihekokonaisuuksiksi tai reitistöiksi sekä kehittää edelleen erilaisia asiakastarpeita vastaavaksi tarinallistamalla, käsityöllisin keinoin, tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen tai graafisen suunnittelun ammattilaisten toimesta. Lorujen kääntäminen eri kielille palvelisi myös monikulttuurista asiakaskuntaa.