Flutter - monialustainen mobiilikehitystyökalu
Hiltunen, Sampsa-Kristian (2019)
Hiltunen, Sampsa-Kristian
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411785
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli monialustainen mobiilikehitystyökalu Flutter. Flutter on Googlen luoma ohjelmointityökalu, joka käyttää Dart -nimistä ohjelmointikieltä. Työn tarkoituksena oli selvittää Lapin Ammattikorkeakoulun ohjelmistolaboratorion (pLAB) ohjelmistokehittäjille, ovatko tämän ohjelmistotyökalun ominaisuudet käyttökelpoisia sekä tarpeeksi monipuolisia nykyaikaisessa mobiilikehityksessä.
Työssä testatut ominaisuudet olivat pLABin ohjelmistokehittäjien määrittelemät, mikä tarkensi työn kokonaisuutta. Työn soveltava osuus sisälsi monta yksittäistä mobiilisovellusta, joista jokainen sisälsi yhden tai useamman testattavan ominaisuuden. Tämä menetelmä tuntui parhaalta lähestymistavalta, sillä virheiden etsiminen ja korjaaminen olivat nopeampaa, kun mobiilisovellus on askeettinen sekä selkeä.
Kehitetyt mobiilisovellukset testattiin kahdella yleisimmistä käyttöjärjestelmistä, mitkä ovat Android sekä iOS. Kaikki mobiilisovellukset kehitettiin käyttäen Windows 10 käyttöjärjestelmää sekä Android Studiota. Tämän jälkeen kaikki mobiilisovellukset testattiin molemmilla laiteympäristöillä.
Testaus tapahtui käyttämällä älypuhelimia sekä tablettia emulaattorin sijaan, jotta testitulokset olivat selkeämpiä suorituskyvyn sekä ominaisuuksien toimivuuden kannalta. Testaustuloksien lisäksi tuotettiin erillinen dokumentaatio Flutterin ominaisuuksien käyttöönotosta pLABin ohjelmistokehittäjille, mikä edesauttaa sekä selkeyttää tämän ohjelmistotyökalun käyttöä.
Tässä raportissa kerrotaan eri kehitysympäristöistä sekä Flutterin eroavaisuuksista monialustaisiin kehitysympäristöihin. Pohdinnassa käydään läpi projektin sekä testauksen aikana ilmi tulleita ongelmia sekä kerrotaan avoin mielipide Flutterista.
Työssä testatut ominaisuudet olivat pLABin ohjelmistokehittäjien määrittelemät, mikä tarkensi työn kokonaisuutta. Työn soveltava osuus sisälsi monta yksittäistä mobiilisovellusta, joista jokainen sisälsi yhden tai useamman testattavan ominaisuuden. Tämä menetelmä tuntui parhaalta lähestymistavalta, sillä virheiden etsiminen ja korjaaminen olivat nopeampaa, kun mobiilisovellus on askeettinen sekä selkeä.
Kehitetyt mobiilisovellukset testattiin kahdella yleisimmistä käyttöjärjestelmistä, mitkä ovat Android sekä iOS. Kaikki mobiilisovellukset kehitettiin käyttäen Windows 10 käyttöjärjestelmää sekä Android Studiota. Tämän jälkeen kaikki mobiilisovellukset testattiin molemmilla laiteympäristöillä.
Testaus tapahtui käyttämällä älypuhelimia sekä tablettia emulaattorin sijaan, jotta testitulokset olivat selkeämpiä suorituskyvyn sekä ominaisuuksien toimivuuden kannalta. Testaustuloksien lisäksi tuotettiin erillinen dokumentaatio Flutterin ominaisuuksien käyttöönotosta pLABin ohjelmistokehittäjille, mikä edesauttaa sekä selkeyttää tämän ohjelmistotyökalun käyttöä.
Tässä raportissa kerrotaan eri kehitysympäristöistä sekä Flutterin eroavaisuuksista monialustaisiin kehitysympäristöihin. Pohdinnassa käydään läpi projektin sekä testauksen aikana ilmi tulleita ongelmia sekä kerrotaan avoin mielipide Flutterista.