What! Mitä tääl tapahtuu : Opiskelijoiden kokemuksia projektioppimisesta media-alalla
Kuri, Mikko (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712057
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän media-alan perustutkinto-opiskelijoiden kokemuksia siirtymisestä uuteen projektioppimiseen perustuvaan oppimisympäristöön.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla kolmen fokusryhmäkeskustelun aineistoa. Tutkittavina opiskelijoina oli ensimmäistä ja toista opiskeluvuottaan päättäviä opiskelijoita. Molemmilla ryhmillä muutos aiempaan opetusmenetelmään on radikaali. Ensimmäistä vuotta opiskelevista opiskelijoista suurin osa on tullut opiskelemaan peruskoulusta. Toista vuotta opiskelevat opiskelijat ehtivät opiskella vuoden perinteisemmässä kurssipohjaisessa oppimisympäristössä. Rinnakkaisaineistona fokusryhmäkeskusteluille oli henkilökohtaisten tavoitteiden menetelmän kyselylomake ja sen arviointiulottuvuudet.
Tutkimuksessa muodostettiin teemakartta, jossa on kuvattuina keskusteluista analyysissä muodostetut merkittävimmät teemat. Teemat olivat selvästi sidoksissa toisiinsa motivaation käsitteen kautta. Teemakarttaa voidaan käyttää jatkotutkimuksen, esimerkiksi kyselytutkimuksen, tai saman tyyppisen oppimisympäristön suunnittelun apuna toisella opintoalalla.
Aineistosta voidaan tehdä johtopäätös, että opiskelijat kokevat uuden tavan toteuttaa opetusta pääosin hyvänä, mutta keskeneräisenä. Opinnäytetyön lopussa esitetään kehitysehdotuksia aineistoon perustuen.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla kolmen fokusryhmäkeskustelun aineistoa. Tutkittavina opiskelijoina oli ensimmäistä ja toista opiskeluvuottaan päättäviä opiskelijoita. Molemmilla ryhmillä muutos aiempaan opetusmenetelmään on radikaali. Ensimmäistä vuotta opiskelevista opiskelijoista suurin osa on tullut opiskelemaan peruskoulusta. Toista vuotta opiskelevat opiskelijat ehtivät opiskella vuoden perinteisemmässä kurssipohjaisessa oppimisympäristössä. Rinnakkaisaineistona fokusryhmäkeskusteluille oli henkilökohtaisten tavoitteiden menetelmän kyselylomake ja sen arviointiulottuvuudet.
Tutkimuksessa muodostettiin teemakartta, jossa on kuvattuina keskusteluista analyysissä muodostetut merkittävimmät teemat. Teemat olivat selvästi sidoksissa toisiinsa motivaation käsitteen kautta. Teemakarttaa voidaan käyttää jatkotutkimuksen, esimerkiksi kyselytutkimuksen, tai saman tyyppisen oppimisympäristön suunnittelun apuna toisella opintoalalla.
Aineistosta voidaan tehdä johtopäätös, että opiskelijat kokevat uuden tavan toteuttaa opetusta pääosin hyvänä, mutta keskeneräisenä. Opinnäytetyön lopussa esitetään kehitysehdotuksia aineistoon perustuen.