Markkinointisuunnitelman kehittäminen Ruotsin olutmarkkinoille - Case Tornion Panimo Oy
Niskanen, Olli-Pekka (2019)
Niskanen, Olli-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812772
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tornion Panimo Oy:lle toimiva markkinointisuunnitelma Ruotsin markkinoille. Markkinointisuunnitelman toimen-piteet on tarkoitus ottaa käyttöön tammikuussa 2020. Opinnäytetyössä toteutet-tiin markkinoinnin vuosikello-ohjelma, jonka sisältö rakentui teoriatiedon ja analy-soitujen teemahaastatteluvastausten perusteella. Toteutettu vuosikello-ohjelma on kuvattu ja kerrottu kirjallisesti auki opinnäytetyön lopussa.
Tutkimusaineisto kerättiin alkoholimarkkinoinninlainsäädäntöön, markkinointi-suunnitelmaan, markkinointiviestintään, Ruotsin olutkulttuuriin ja ruotsinsuoma-laiseen väestöön liittyvistä lähteistä. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin kirjalli-suutta, artikkeleita ja internetlähteitä. Tutkimuksen teoriaosioon löytyi runsaasti aineistoa, ja sitä käytettiin monipuolisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta käyttäen. Tutki-musaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastatteluihin valittiin kuusi yli 25-vuotiasta ruotsinsuomalaista henkilöä. Haastattelut tehtiin puhelinhaastatte-luina, koska haastateltavat henkilöt asuvat ympäri Ruotsia. Tämän jälkeen haas-tatteluiden vastauksia verrattiin ja analysoitiin keskenään.
Opinnäytetyön tutkimuksen mukaan yli 25-vuotiaat ruotsinsuomalaiset henkilöt seuraavat aktiivisimmin erilaisia digitaalisia markkinointikanavia. Yritysten kan-nattaa hyödyntää digitaalisia markkinointikanavia niiden monipuolisuuden, näky-vyyden ja kustannustehokkuuden vuoksi. Tutkimustulosten perusteella sosiaali-sen median kanavilla Facebookilla ja Instagramilla oli korkein vaikutus Tornion Panimo Oy:n näkyvyyteen.
Tutkimusaineisto kerättiin alkoholimarkkinoinninlainsäädäntöön, markkinointi-suunnitelmaan, markkinointiviestintään, Ruotsin olutkulttuuriin ja ruotsinsuoma-laiseen väestöön liittyvistä lähteistä. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin kirjalli-suutta, artikkeleita ja internetlähteitä. Tutkimuksen teoriaosioon löytyi runsaasti aineistoa, ja sitä käytettiin monipuolisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta käyttäen. Tutki-musaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastatteluihin valittiin kuusi yli 25-vuotiasta ruotsinsuomalaista henkilöä. Haastattelut tehtiin puhelinhaastatte-luina, koska haastateltavat henkilöt asuvat ympäri Ruotsia. Tämän jälkeen haas-tatteluiden vastauksia verrattiin ja analysoitiin keskenään.
Opinnäytetyön tutkimuksen mukaan yli 25-vuotiaat ruotsinsuomalaiset henkilöt seuraavat aktiivisimmin erilaisia digitaalisia markkinointikanavia. Yritysten kan-nattaa hyödyntää digitaalisia markkinointikanavia niiden monipuolisuuden, näky-vyyden ja kustannustehokkuuden vuoksi. Tutkimustulosten perusteella sosiaali-sen median kanavilla Facebookilla ja Instagramilla oli korkein vaikutus Tornion Panimo Oy:n näkyvyyteen.