Anestesiahoitotyö erityistilanteissa ja erityispotilasryhmissä - opetusmateriaalia suuntaavan vaiheen opiskelijoille
Harju, Niina; Jussinniemi, Janne (2019)
Harju, Niina
Jussinniemi, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812688
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu otti uudistetun hoitoaloja koskevan opetussuunnitelman käyttöön syksyllä 2018 aloittaneille opiskelijoille. Uuden opetussuunnitelman myötä opintojaksot uudistuivat ja hoitotyön tutkinto-ohjelman suuntaavan vaiheen opinnot muuttuivat kaksiosaisiksi. Saimme opinnäytetyömme ohjaajalta aiheen suunnitella rungon kolmelle opintopisteelle opintojaksolle Perioperatiivinen hoitotyö II. Tämän lisäksi suunnittelimme materiaalin sekä pedagogisen suunnitelman yhdelle näistä opintopisteistä. Suunnittelemamme osuus opintojaksosta käsittää anestesiologisten erityisryhmäpotilaiden ja -tilanteiden hoitotyötä.
Projektimme lopullisiksi tuotoksiksi muodostuivat opiskelijoiden itsenäisesti opiskeltava tehtäväpaketti sydän-, keuhko-, maksa- ja munuaissairaista perioperatiivisista potilaista, ryhmätehtävä anestesiologisista erityistilanteista sekä simulaatiotapaus. Laatutavoitteina oli pedagogisesti laadukas materiaali opiskelijoiden käyttöön, mikä palvelee myöhemmin käytännön harjoittelussa ja työelämässä kehittäen potilasturvallisuutta.
Teimme tietoperustan kansallisista ja kansainvälisistä näyttöön perustuvista lähteistä. Projektimme eteni yhteistyössä opinnäytetyön ohjaajien kanssa siten, että kehitimme opetusmateriaaleja ohjaajiemme kommenttien pohjalta. Pilotoimme simulaatiotapauksen suuntaavan vaiheen opiskelijoilla Oulun ammattikorkeakoulun SimLab-simulaatioympäristössä. Pilotointiin osallistuneiden opiskelijoiden kirjallisen palautteen mukaan ennakkomateriaali oli hyvin simulaatioon valmistava. Palautteesta kävi myös ilmi, että he oppivat simulaatiosta uutta tietoa koskien anestesiahoitotyötä ja itse simulaatio oli toimiva ja hyvin tehty.
Opinnäytetyön projektin päätyttyä Oulun ammattikorkeakoululla on valmista materiaalia anestesiahoitotyöhön suuntautuvien opiskelijoiden opetukseen.
Projektimme lopullisiksi tuotoksiksi muodostuivat opiskelijoiden itsenäisesti opiskeltava tehtäväpaketti sydän-, keuhko-, maksa- ja munuaissairaista perioperatiivisista potilaista, ryhmätehtävä anestesiologisista erityistilanteista sekä simulaatiotapaus. Laatutavoitteina oli pedagogisesti laadukas materiaali opiskelijoiden käyttöön, mikä palvelee myöhemmin käytännön harjoittelussa ja työelämässä kehittäen potilasturvallisuutta.
Teimme tietoperustan kansallisista ja kansainvälisistä näyttöön perustuvista lähteistä. Projektimme eteni yhteistyössä opinnäytetyön ohjaajien kanssa siten, että kehitimme opetusmateriaaleja ohjaajiemme kommenttien pohjalta. Pilotoimme simulaatiotapauksen suuntaavan vaiheen opiskelijoilla Oulun ammattikorkeakoulun SimLab-simulaatioympäristössä. Pilotointiin osallistuneiden opiskelijoiden kirjallisen palautteen mukaan ennakkomateriaali oli hyvin simulaatioon valmistava. Palautteesta kävi myös ilmi, että he oppivat simulaatiosta uutta tietoa koskien anestesiahoitotyötä ja itse simulaatio oli toimiva ja hyvin tehty.
Opinnäytetyön projektin päätyttyä Oulun ammattikorkeakoululla on valmista materiaalia anestesiahoitotyöhön suuntautuvien opiskelijoiden opetukseen.