Yhdistystoiminnan kehittäminen : Case Suomen Opasliitto ry
Kalliokoski, Anna (2019)
Kalliokoski, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912927
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yhdistystoimintaa ja yhdistyksen toiminnan kehittämistä, erityisesti strategisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Opasliitto ry, joka toimii matkailuoppaiden ja matkailuopasjärjestöjen liittona Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli ensin selvittää, miten Suomen Opasliiton jäsenyhdistykset kokevat Suomen Opasliiton toiminnan – mitä hyvää ja mitä kehitettävää toiminnassa on – ja sen pohjalta rakentaa toimintaehdotuksia, miten toimintaa voitaisiin kehittää.
Työn viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta. Aluksi käsitellään yhdistystoimintaa yleisesti, minkä jälkeen perehdytään yhdistystoimintaan Suomessa - sen historiaan ja nykytilanteeseen. Tämän jälkeen perehdytään toiminnan kehittämiseen. Toiminnan kehittämisessä on tarkasteltu strategista puolta, markkinointiviestintää ja yhdistyksen jäsenien vaikutusta yhdistyksen toimintaan. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake laadittiin Webropolissa, ja kysely toteutettiin sähköisesti. Kyselyssä selvitettiin jäsenyhdistyksien näkemyksiä: hallituksesta, toimistopalveluista, toiminnasta, Opas-Guide-lehdestä ja koulutuksista. Opinnäytetyö pohjautuu aihetta käsittelevään teoriaan: kirjoihin ja artikkeleihin, ja tutkimuksessa toteutettuun kyselyyn.
Tutkimuksen pohjalta on tehty johtopäätökset Suomen Opasliitto ry:n tämänhetkisestä tilasta – miten se onnistuu vastaamaan jäsenyhdistyksien tarpeisiin. Tutkimuksessa nousi esiin vahvasti yhdistyksien halu kehittää matkailuoppaiden ammattitaitoa erilaisten koulutusten avulla, koulutuksien aiheita saatiin runsaasti. Myös Suomen Opasliiton toimittaman lehden sisältöön saatiin lukuisia kehitysehdotuksia, miten lehdestä saataisiin entistä houkuttelevampi ja opettavaisempi. Lisäksi opinnäytetyön lopussa laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia Suomen Opasliiton toiminnan kehittämiseen.
Työn viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta. Aluksi käsitellään yhdistystoimintaa yleisesti, minkä jälkeen perehdytään yhdistystoimintaan Suomessa - sen historiaan ja nykytilanteeseen. Tämän jälkeen perehdytään toiminnan kehittämiseen. Toiminnan kehittämisessä on tarkasteltu strategista puolta, markkinointiviestintää ja yhdistyksen jäsenien vaikutusta yhdistyksen toimintaan. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake laadittiin Webropolissa, ja kysely toteutettiin sähköisesti. Kyselyssä selvitettiin jäsenyhdistyksien näkemyksiä: hallituksesta, toimistopalveluista, toiminnasta, Opas-Guide-lehdestä ja koulutuksista. Opinnäytetyö pohjautuu aihetta käsittelevään teoriaan: kirjoihin ja artikkeleihin, ja tutkimuksessa toteutettuun kyselyyn.
Tutkimuksen pohjalta on tehty johtopäätökset Suomen Opasliitto ry:n tämänhetkisestä tilasta – miten se onnistuu vastaamaan jäsenyhdistyksien tarpeisiin. Tutkimuksessa nousi esiin vahvasti yhdistyksien halu kehittää matkailuoppaiden ammattitaitoa erilaisten koulutusten avulla, koulutuksien aiheita saatiin runsaasti. Myös Suomen Opasliiton toimittaman lehden sisältöön saatiin lukuisia kehitysehdotuksia, miten lehdestä saataisiin entistä houkuttelevampi ja opettavaisempi. Lisäksi opinnäytetyön lopussa laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia Suomen Opasliiton toiminnan kehittämiseen.