Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Vertaisuuden tunnustaminen esimiesorientaationa

Pasanen, Heikki; Alanko-Turunen, Merja (2019)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
PasanenHAlankoTurunenMVertaisuudentunnustaminen.pdf (261.3Kt)
Lataukset: 


Pasanen, Heikki
Alanko-Turunen, Merja
Kansanvalistusseura
2019
doi:10.33336/aik.80254
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052917675

Lähdeviite:
Pasanen H., Alanko-Turunen M., (2019). Vertaisuuden tunnustaminen esimiesorientaationa. , Kansanvalistusseura.
Tiivistelmä
Tutkimme vertaisuuden tunnustamista esimies-työntekijäsuhteessa vertaisryhmämentorointikoulutuksessa, tutummin verme-koulutuksessa. Siinä tehtäviinsä nimitetyt päälliköt hakivat uutta orientaatiota esimiestyöhönsä. Tavoitteemme on osoittaa vertaisuuden tunnustamisen merkitys uuteen johtamisorientaatioon kasvamisessa verme-koulutuksen ja -työskentelyn tukemana. Empiirisessä materiaalissa tarkastelemme, kuinka noviisipäälliköt
neuvottelevat rooliaan ja ottavat paikkansa työyhteisössään ja esimieskoulutuksessaan työorganisaation muutoksessa. Olemme kiinnostuneet siitä, millaisilla asioilla on merkityksensä uuden roolin ottamisessa ja kuinka vertaisryhmämentoroinnin malli tukee vertaisuuden tunnustamista ja tarjoaa uudenlaista johtamisorientaatiota.

Empiirinen aineistomme etsii vastauksia seuraaviin
kysymyksiin: Miten vertaisuuden tunnustaminen onnistuu
päällikkö-työntekijäsuhteessa? Kuinka pysyviä päälliköiden uudet, koulutuksessa omaksutut orientaatiot ovat muutostilanteessa?

Esittelemme ensin vertaisryhmämentoroinnin koulutusohjelman ja kerromme, kuinka sitä käytettiin
päälliköiden kouluttamisessa uuteen rooliinsa. Sen jälkeen avaamme saksalaiselta historian- ja valtiofilosofilta Georg Wilhelm Friedrich Hegeliltä (1770–1831) juontuvan hegeliläisen tunnustuksen käsit
teen. Seuraavaksi rakennamme yhteyden tunnustuksen ja vertaismentorointi- eli verme-työskentelyn ja
johtamisen käsitteen välille. Sen jälkeen kuvaamme aineistoamme ja sen analyysitapaa. Näiden perusteella käsittelemme empiirisen aineiston tuloksia.

Lopuksi tarkastelemme kriittisesti vermen paikkaa ja soveltumista vertaisuuden tunnustuksen omaksumiseksi ja johtamisen uudeksi pääomaksi sekä pohdimme filosofis-teoreettisen tunnustuksen käsitteen soveltuvuutta päällikköposition rakentamisessa.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste