Digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median uudet trendit
Keränen, Tuomas (2019)
Keränen, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712361
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uusia trendi-ilmiöitä, joita esiintyy digimarkkinoinnissa ja sosiaalisessa mediassa. Työssä oli tarkoitus keskittyä siihen, miten digimarkkinointi ja sosiaalinen media ovat muuttuneet teknologian kehittymisen myötä ja miten se on syytä ottaa huomioon yrityksen liiketoiminnassa. Tavoitteena oli auttaa digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median parissa työskenteleviä.
Työssä käytettiin laajasti Internet-lähteitä, jotka olivat blogeja, tutkimuksia ja artikkeleja sekä kolmea kirjallisuuslähdettä. Sosiaalisesta mediasta tehtiin kvalitatiivinen selvitys teemahaastattelujen muodossa. Selvityksessä haettiin syitä siihen, miksi kuluttajat käyttävät Facebookia, Instagramia ja YouTubea, ja tietoa siitä, mitä he tekevät siellä.
Toimivan digimarkkinoinnin edellytyksiä ovat muun muassa yritysarkkitehtuurin resurssien tunnistaminen, uuden teknologian hyödyntäminen ja asiakassuhteiden hoito. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa ja niiden muutoksista ollaan selvillä, voidaan luoda markkinointistrategia ja asettaa tavoitteita. Sosiaalinen media muuttuu entistä kaupallisemmaksi, kun tuotteet ja palvelut tulevat entistä lähemmäksi potentiaalisia asiakkaita. Sosiaalisen median strategiassa on vahvemmin kyse tarinan luomisesta ja jatkuvasta vuorovaikutuksesta asiakkaiden ja fanien kanssa.
Opinnäytetyön tulosten johtopäätöksenä todettiin digimarkkinoinnin kehittyvän entistä asiakaslähtöisempään suuntaan jatkuvasti. Datan kerääminen monipuolistuu, mikä mahdollistaa paremman ymmärryksen omien asiakkaiden käyttäytymisestä. Yritysten on mahdollista luoda arvoa asiakkaille jo pienillä muutoksilla sosiaalisen median strategiassa. Uusien trendien hyödyntäminen on tärkeää oman liiketoiminnan kehityksen kannalta.
Työssä käytettiin laajasti Internet-lähteitä, jotka olivat blogeja, tutkimuksia ja artikkeleja sekä kolmea kirjallisuuslähdettä. Sosiaalisesta mediasta tehtiin kvalitatiivinen selvitys teemahaastattelujen muodossa. Selvityksessä haettiin syitä siihen, miksi kuluttajat käyttävät Facebookia, Instagramia ja YouTubea, ja tietoa siitä, mitä he tekevät siellä.
Toimivan digimarkkinoinnin edellytyksiä ovat muun muassa yritysarkkitehtuurin resurssien tunnistaminen, uuden teknologian hyödyntäminen ja asiakassuhteiden hoito. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa ja niiden muutoksista ollaan selvillä, voidaan luoda markkinointistrategia ja asettaa tavoitteita. Sosiaalinen media muuttuu entistä kaupallisemmaksi, kun tuotteet ja palvelut tulevat entistä lähemmäksi potentiaalisia asiakkaita. Sosiaalisen median strategiassa on vahvemmin kyse tarinan luomisesta ja jatkuvasta vuorovaikutuksesta asiakkaiden ja fanien kanssa.
Opinnäytetyön tulosten johtopäätöksenä todettiin digimarkkinoinnin kehittyvän entistä asiakaslähtöisempään suuntaan jatkuvasti. Datan kerääminen monipuolistuu, mikä mahdollistaa paremman ymmärryksen omien asiakkaiden käyttäytymisestä. Yritysten on mahdollista luoda arvoa asiakkaille jo pienillä muutoksilla sosiaalisen median strategiassa. Uusien trendien hyödyntäminen on tärkeää oman liiketoiminnan kehityksen kannalta.