Avainsana-analyysin hyödyntäminen sisällön optimoinnissa
Virkkunen, Petri (2019)
Virkkunen, Petri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812585
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle avain-sana-analyysi, jota oli tarkoitus käyttää hyödyksi sisällön tuottamisessa ja sen optimoin-nissa. Analyysin lisäksi tarkoituksena oli luoda mittarit, joiden avuin tehtyjä toimenpiteitä voi-daan jatkossa seurata. Avainsana-analyysin päätavoitteena oli selvittää, millä liiketoimin-taan liittyvillä sanoilla Googlessa tehdään hakuja ja millä sanoilla sisältöä kannattaa lähteä optimoimaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi hakukoneoptimointiin, sisällön merkitykseen optimoin-nissa ja siihen, mikä on avainsana-analyysi ja miten se tehdään. Optimoinnin tuloksia ei voida todentaa, jos näitä ei mitata, joten viitekehyksessä käytettiin myös verkkoanalytiikan mittaamisen eri työkaluja. Aineistona olivat pääasiassa aiheisiin liittyvä kirjallisuus sekä eri verkkolähteet.
Avainsana-analyysin avulla saatiin realistinen tieto siitä, millaisia määriä hakuja tehdään toi-meksiantajan palveluista Googlessa. Määrien lisäksi analyysiin perustuva tieto auttoi valit-semaan oikeat sanat, joita käytettiin sisällön optimoinnissa. Tämän lisäksi toimeksiantajalle luotiin helppolukuiset mittarit, jotta optimointia ja sen toteutumista voidaan seurata.
Johtopäätöksissä pohdittiin analyysin ja optimointitoimien onnistumista, alustavia tuloksia ja sitä kannattaako optimointia ja analyysiä käyttää hyödyksi jatkossakin.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi hakukoneoptimointiin, sisällön merkitykseen optimoin-nissa ja siihen, mikä on avainsana-analyysi ja miten se tehdään. Optimoinnin tuloksia ei voida todentaa, jos näitä ei mitata, joten viitekehyksessä käytettiin myös verkkoanalytiikan mittaamisen eri työkaluja. Aineistona olivat pääasiassa aiheisiin liittyvä kirjallisuus sekä eri verkkolähteet.
Avainsana-analyysin avulla saatiin realistinen tieto siitä, millaisia määriä hakuja tehdään toi-meksiantajan palveluista Googlessa. Määrien lisäksi analyysiin perustuva tieto auttoi valit-semaan oikeat sanat, joita käytettiin sisällön optimoinnissa. Tämän lisäksi toimeksiantajalle luotiin helppolukuiset mittarit, jotta optimointia ja sen toteutumista voidaan seurata.
Johtopäätöksissä pohdittiin analyysin ja optimointitoimien onnistumista, alustavia tuloksia ja sitä kannattaako optimointia ja analyysiä käyttää hyödyksi jatkossakin.