Pankkien mobiilipalveluiden vertailu ja pankkitoiminnan kehittäminen
Hyvärinen, Henrik (2019)
Hyvärinen, Henrik
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka OP-ryhmän, Nordean ja Danske Bankin mobiilipalvelut ja peruspankkipalveluiden hinnoittelu eroavat toisistaan. Mobiilipalveluiden osalta opinnäytetyössä vertailtiin valittujen pankkien mobiilipankkeja, sekä muita pankkien tarjoamia mobiilisovelluksia. Vertailussa otettiin huomioon myös uudet tunnistautumis sovellukset. Työn lopussa pohditaan myös sitä, kuinka pankkitoimintaa voitaisiin tulevaisuudessa kehittää entisestään.
Pankkien perustehtäviä ovat rahoituksen välitys, maksuliike ja riskienhallinta palvelut, jotka muodostavat perustan pankkitoiminnalle. Pankit harjoittavat yleensä, niin kotitalouksille suunnattua vähittäispankkitoimintaa kuin myös tukkupankkitoimintaa, johon kuuluu kaupankäynti arvopaperi markkinoilla kansallisesti ja kansainvälisesti.
Digitalisaation kehittyminen muokkaa yhteiskuntaa jatkuvasti. Digitalisaation kehittymisen myötä yritykset ovat alkaneet muokkaamaan toimintatapojaan, sekä kehittämään uusia sähköisiä palveluita. Digitalisaatio on vaikuttanut voimakkaasti myös pankkialaan. Pankit ovat jo 2000-luvun alkupuolelta asti kehittäneet asiakkailleen uusia tapoja asioida pankkien kanssa puhelimen välityksellä. Mobiilipankeista on kehittynyt näppäriä jopa verkkopankin korvaavia sovelluksia, joilla esimerkiksi laskun maksaminen onnistuu kätevästi. Uudet säädökset ovat myös pakottaneet pankit kehittämään entistä turvallisempia tunnistautumistapoja. Sähköiset älypuhelimen kautta toimivat tunnistautumis sovellukset tulevat lähitulevaisuudessa korvaamaan perinteiset tunnuslukulistat.
Tutkimuksen perusteella käy ilmi, että mobiilipankkien ja tunnistautumissovellusten välillä ei ole suuria eroja. Vertaillut mobiilipankit ovat toiminnoiltaan melko samanlaisia ja niiden välillä on joitain pieniä eroavaisuuksia. Pankkien tarjoamissa muissa mobiilisovelluksissa Pivossa, Nordea Walletissa ja Mobile Payssa on kuitenkin havaittavissa eroavaisuuksia. Mobiilisovellusten perusideat eroavat hieman toisistaan, myös niiden käyttötarkoituksessa ja ominaisuuksissa on havaittavissa eroavaisuuksia. The aim of this thesis was research differences of OP Financial Group, Nordea and Danske Bank. The thesis contains a comparison of mobile services and pricing of basic services. The comparison also includes new authentication methods. The thesis also contains some development ideas to improve banking operations further.
The development of digitalization modifies society all the time. Companies have begun to change their ways to operate and to develop new electronic services. Digitalization has strongly influenced the banking sector. Banks have developed mobile services since the early 21st century. Mobile banking applications have developed into smart tools, which replace online banking as making mobile payments is quick and easy. The new directives have forced banks to develop safer ways of identification.
The research showed that the mobile banking and code apps of OP Financial Group, Nordea and Danske Bank are quite similar. There are only minor differences between mobile banks. There are more differences in other mobile applications. Banks offer mobile applications Pivo, Nordea Wallet and Mobile Pay. The basic ideas, use and features of the mobile applications differ somewhat from one another.
Pankkien perustehtäviä ovat rahoituksen välitys, maksuliike ja riskienhallinta palvelut, jotka muodostavat perustan pankkitoiminnalle. Pankit harjoittavat yleensä, niin kotitalouksille suunnattua vähittäispankkitoimintaa kuin myös tukkupankkitoimintaa, johon kuuluu kaupankäynti arvopaperi markkinoilla kansallisesti ja kansainvälisesti.
Digitalisaation kehittyminen muokkaa yhteiskuntaa jatkuvasti. Digitalisaation kehittymisen myötä yritykset ovat alkaneet muokkaamaan toimintatapojaan, sekä kehittämään uusia sähköisiä palveluita. Digitalisaatio on vaikuttanut voimakkaasti myös pankkialaan. Pankit ovat jo 2000-luvun alkupuolelta asti kehittäneet asiakkailleen uusia tapoja asioida pankkien kanssa puhelimen välityksellä. Mobiilipankeista on kehittynyt näppäriä jopa verkkopankin korvaavia sovelluksia, joilla esimerkiksi laskun maksaminen onnistuu kätevästi. Uudet säädökset ovat myös pakottaneet pankit kehittämään entistä turvallisempia tunnistautumistapoja. Sähköiset älypuhelimen kautta toimivat tunnistautumis sovellukset tulevat lähitulevaisuudessa korvaamaan perinteiset tunnuslukulistat.
Tutkimuksen perusteella käy ilmi, että mobiilipankkien ja tunnistautumissovellusten välillä ei ole suuria eroja. Vertaillut mobiilipankit ovat toiminnoiltaan melko samanlaisia ja niiden välillä on joitain pieniä eroavaisuuksia. Pankkien tarjoamissa muissa mobiilisovelluksissa Pivossa, Nordea Walletissa ja Mobile Payssa on kuitenkin havaittavissa eroavaisuuksia. Mobiilisovellusten perusideat eroavat hieman toisistaan, myös niiden käyttötarkoituksessa ja ominaisuuksissa on havaittavissa eroavaisuuksia.
The development of digitalization modifies society all the time. Companies have begun to change their ways to operate and to develop new electronic services. Digitalization has strongly influenced the banking sector. Banks have developed mobile services since the early 21st century. Mobile banking applications have developed into smart tools, which replace online banking as making mobile payments is quick and easy. The new directives have forced banks to develop safer ways of identification.
The research showed that the mobile banking and code apps of OP Financial Group, Nordea and Danske Bank are quite similar. There are only minor differences between mobile banks. There are more differences in other mobile applications. Banks offer mobile applications Pivo, Nordea Wallet and Mobile Pay. The basic ideas, use and features of the mobile applications differ somewhat from one another.